Men det slutar inte där och Adelsohn ger sig inte. I samband med att Norrtåg nu har fått ställa in tåg under hela januari månad så uttalar sig Adelsohn igen:
"Järnvägen har i 25 år varit en lekstuga för okunniga politiker. Att konkurrera på järnväg är bara lönsamt mellan Stockholm- Göteborg, Stockholm-Malmö, kanske upp till Sundsvall. Om man då släpper på ännu fler tåg, på spår som är överlastade, blir det inte bättre för någon."
I ljuset av det här kan man bara förundras över regeringens fortsatta ambitioner att göra det ännu lättare för vem som helst att ge sig in på kollektivtrafiksområdet.
Intressant i sammanhanget är också den kritik som Riksrevisionen riktade mot regeringens investeringar nu i veckan. Dyra och ineffektiva åtgärder görs och pengarna används inte där dom gör störst nytta. Infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M) avfärdade det hela med ett leende och konstaterade att hon tittar framåt. Ungefär som det brukar vara alltså när Riksrevisionen har synpunkter.
Den regionala och lokala medfinansieringsprincipen snedvrider detta ytterligare. Man kan ju fundera på var det hela kommer att sluta när fel medicin i form av ökad konkurrensutsättning kombineras med ineffektiva investeringar. Att Ulf Adelsohn ryter till är uppfriskande. Problemet är ju bara att ingen av hans gamla partikamrater verkar lyssna och ta det till sig.
För övrigt anser jag att vinstuttag i välfärden ska förbjudas!
*****
Läs mer på Socialdemokraterna
"Järnvägen har i 25 år varit en lekstuga för okunniga politiker."
SvaraRaderaSå alliansen fortsätter i S-regeringarnas spår ...
Kanske är det som så att politiker inte klarar av att hantera den här sortens infrastruktur...
Det är när politiken drar sig tillbaka och marknaden får ta över som det fallerar. Så mer politik, mindre marknad.
RaderaMen vilka politiker ska göra det du förespråkar ?
SvaraRaderaUppenbarligen inte alliansen enligt ditt resonemang.
Uppenbarligen inte socialdemokraterna enligt deras realpolitik.
Det är väl vänsterpartiet då ...
I fråga om kollektivtrafiklagen så sa S nej. S lägger också allt som oftast förslag på att driva kollektivtrafik i egen regi runt om i landet. Slutligen så ser vi ju en stor vilja från S att reglera marknader som inte fungerar, t ex välfärdsmarknaden. Så nog finns det S-politik i den här riktningen.
Radera