onsdag 26 september 2012

Någon ordning på torpet får det vara

Svensk Handel tycker att staten ska ta över Panaxia. I alla fall tills dess att handlarna har hunnit att ordna nya avtal med andra aktörer på värdetransportmarknaden. Det låter som ett rimligt krav. Det vore inte speciellt lyckat om en massa bensinstationer och butiker runt om i landet fick ligga på dagskassorna under ett antal veckor. Framförallt inte eftersom det har stått i tidningen att dom gör det just nu. Det är lite som julafton för kriminella och det ska vi självfallet inte bjuda på. Svensk Handel menar att kostnaden skulle bli ca 30 miljoner kr. Med tanke på hur Svenskt Näringsliv brukar räkna så kan man förmoda att kostnaden skulle bli väsentligt mycket högre men oavsett så kommer det att kosta. Frågan är då egentligen vem som ska bära kostnaden. Skattekollektivet eller handlarna?

För mig är det självklart. Handlarna har köpt en tjänst på en marknad och dom satsade på fel häst. Då får dom stå sitt kast. Så fungerar marknadsekonomin när ett område är avreglerat. Staten kan mycket väl ta över driften för att undvika att säkerheten äventyras i fråga om värdetransporterna men då ska staten göra det mot en ersättning som täcker alla eventuella kostnader. Det är inte svårare än att staten tecknar avtal med handlarna som Panaxia betjänade och erbjuder sin tjänst. Man får göra upp en "affärsplan" helt enkelt. Om sen inte handlarna tycker att kostnaden är värd att betala utan istället vill söka sig till t ex Securitas så är det ju handlarnas val och då kan man snabbt konstatera att säkerheten inte var så viktig som Svensk Handel gör gällande.

Någon ordning får det vara på torpet och skattekollektivet ska inte gå in och rädda näringslivet hur som helst. Från regeringens sida bör det rimligtvis bli kalla handen. Precis som att Maud Olofsson uttalade att staten inte ska bygga bilar så ska väl inte staten syssla med värdetransporter heller? Och ska staten göra det ska staten i alla fall inte förlora på saken. Så jag antar att frågan är avförd från dagordningen redan innan den kom upp.

För övrigt anser jag att vinstuttag i välfärden ska förbjudas!

 

*****

Läs mer på Socialdemokraterna

7 kommentarer:

  1. Konstigt att du inte hade samma åsikt om Saab när det begav sig ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan du vara vänlig att specificera vad du syftar på?

      Radera
    2. Några exempel ...

      http://socdemola.blogspot.se/2011/09/svenskt-naringsliv-varnar-och-ar-inte.html

      "Sen är det viktigt att regeringen är snabb med att bevilja t ex lån och krediter till våra företag om det skulle visa sig att lågkonjunkturen skulle bli långvarig. Vi vill inte ha fler SAAB-affärer där tummen sitter så långt upp för regeringen att det det kittlar i halsen."

      ** Där du menade att ett finansiellt ruttet företag som Saab skulle getts lån/krediter från allmänna medel ...
      ---
      http://socdemola.blogspot.se/2011/06/statsministern-passar-fragan-vidare-i.html

      ** Vad hade du tänkt att regering/stat skulle göra för Saab ?
      ---
      http://socdemola.blogspot.se/2011/04/sadan-aro-kapitalismen-saab.html

      ** Där du förespråkar stödpengar till ett företag (Saab) som haft röda siffror större delen av historien (vilket Volvo inte haft).
      ---

      Radera
    3. Tack för det.

      Lån ska betalas tillbaka. Alltså ingen förlust för skattebetalarna.

      Radera
    4. Menar du på fullt allvar att Saab var ett sunt företag som man kunde ta skattebetalarnas pengar från välfärden och låna ut till ?

      Ett företag som visat röda siffror nästan hela sin livstid ???

      Ingen förlust för skattebetalarna ???

      Radera
    5. Jag antar att du även motsätter dig räddningsaktionerna för bankerna under 90-talskrisen där staten gick in, tog över ägande och fick tillbaka sina pengar?

      Sen kan man ställa sig frågan hur mycket pengar staten förlorade på att inte agerade tidigare i SAAB-affären. Passiviteten kostade många miljoner.

      Radera
  2. Bankerna är historiskt sett guldgruvor för ägarna och extremt samhällsviktiga. Varken det ena eller det andra kan sägas om Saab ...


    Däremot borde givetvis bankerna tvingats betala mer tillbaka till staten för det som gjordes.

    SvaraRadera