”– Det finns minst en dom på att det är emot
EU:s regler att kräva kollektivavtal i en upphandling. Och att kräva villkor i
nivå med kollektivavtal är samma sak.
Har du kollat det med någon jurist?
– Nej, det är min egen slutsats.
Dessutom skulle det kräva att vi bygger upp en helt orimlig kontrollapparat för
att se till att både leverantörer och underleverantörer följer vårt beslut.” – HD
Domen som
MWN hänvisar till är den välkända ”Lavaldomen”. I den sägs att kollektivavtal
ej kan krävas. I detta har MWN helt rätt. Motionen som vann bifall stipulerar
dock inte att kollektivavtal ska krävas utan att ”kollektivavtalsenliga villkor”
ska krävas. Det är milsvid skillnad att kräva att ett avtal ska följas och att
villkor i nivå med ett avtal ska följas. Folkpartiets överklagande bygger
alltså på en direkt felaktig slutsats vilket också förklaras av att det är
MWN:s egen slutsats som överklagande baseras på. Att höra sig för med jurister
är inget som man behöver bemöda sig med tydligen.
Rättsläget
är oklart men om man ska tro Kerstin Ahlberg, hedersdoktor vid juridiska
fakulteten vid Stockholms universitet, och Niklas Bruun, professor i privaträtt
vid Helsingfors universitet, så är det fullt tillåtet att ställa krav på
villkor i nivå med gällande kollektivavtal. Detta sker också i andra länder, t
ex i Danmark och i tyska delstater, men i Sverige är tillämpningen av
EU-reglerna ytterst defensiv. Ett av skälen till detta kan vara att det är
Konkurrensverket som har ansvar för övervakningen av LOU och Konkurrensverket
har knappast sociala villkor, kommunernas bästa och arbetstagarnas väl för
ögonen.
Den andra
ansatsen som MWN och Folkpartiet anför är egentligen än mer anmärkningsvärd.
Där handlar det inte om ett sakfel utan om en värderingsfråga. MWN menar att
det vore orimligt att kommunen bygger upp en (för stor) kontrollapparat som
följer upp våra avtal. I klartext betyder detta att kommunen endast ska ställa
krav som den befintliga kontrollapparaten klarar av att följa upp och att
avtalens innehåll därmed ska begränsas till befintlig kapacitet. Detta rimmar
synnerligen illa med argumentationen om att kvalité skulle vara det som är
rådande och avgörande i frågan om privatiseringar. Det hela är en ”lägstapris”-argumentation
som visserligen kan vara försvarbar utifrån en strikt ekonomistisk syn men som
utifrån ett välfärdsperspektiv är helt horribel.
För frågan
är ju vad kommunens verksamhet syftar till. I min värld, och i
socialdemokratins värld, är kommunen och det offentliga ansvarig för att ge
medborgarna bästa möjliga service till bästa möjliga pris. All service som det
offentliga ger (dvs finansierar) ska hålla hög kvalité och skattemedel ska användas
så effektivt som möjligt. Det paradigm som Folkpartiets intentioner stipulerar
är att det offentliga ska privatisera och sedan ska det endast ställa krav som
inte kräver något att kontrollera.
Det ska bli
ytterst intressant att följa processen och utgången kommer att bli avgörande
för utvecklingen av såväl LOU som av EU-reglerna. Skulle det visa sig att
Folkpartiet i Helsingborg mot förmodan har rätt skulle det innebära att svenska
kommuner och landsting kan spara miljontals kronor eftersom all form av
uppföljning därmed bör anses som belastande. Fortsättning följer…
För övrigt anser jag att vinstuttag
i välfärden ska förbjudas!
*****
Bloggat: Olle Möller om polisbevakningen i Båstad
Läs mer på
Socialdemokraterna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar