tisdag 12 juli 2011

Förseningsinformationen spårar ur

I vintras fick jag spel på tågen. Dom var försenade, inställda, för korta, för långsamma, för känsliga och allt annat som ett tåg kan vara. Detta berättade man i regel från operatören. One-liners som "ett signalfel längre fram" eller "vi beklagar att vi endast kan köra med ett tågset idag" var vardagsmat. Många gånger förbannade jag operatörerna och Trafikverket men man fick ändå någon form av information om var problemet låg. Det känns ju betydligt bättre att veta om det är en planeringsmiss som ligger bakom att jag får stå upp hela vägen eller om det är någon som har klantat till det bara. Nu vill, eller rättare sagt ska, SJ sluta med det här. Man går över till att sluta informera om orsaken och krasst konstatera att tåget är inställt eller försenat.

Det är kanske inte hela världen. Men samtidigt tycker jag det blir lite märkligt. För om inte annat kanske det får en och annan att tänka till när man förstår att det är Trafikverkets underhåll som är åt helsike eller att det är SJ som har för lite vagnar. Att det bara står försenat och att det sen är vad man får veta känns inte speciellt bra det heller. Det bästa vore kanske om man fixade problemen, då hade vi sluppit ha en sådan här diskussion. Men varför lägga 38 miljarder eller vad det var det skulle kosta på att få järnvägen att funka när man kan sänka skatten med 100 miljarder istället att den inte funkar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar