Arrogans är något som jag har svårt för. Därför har jag också svårt för borgerlig politik. Hela sättet att närma sig andra människor osar av arrogans för andras behov. Det ligger en sådan enorm egocentrering kring hela alltet som gör att jag ryser i hela kroppen. Värst blir det när borgarna vräker sig med valfrihetsbegreppet. Deras inställning är inte största möjliga valfrihet till största möjliga antal individer utan största möjliga valfrihet till den som kan betala för sig. Det är cyniskt, kallt och egoistiskt.
Ett tydligt exempel på detta är t ex frågan om järnvägen. Precis som vanligt är allt sossarnas fel, den profetian slår aldrig fel. Det spelar ingen roll om det är utbildning, infrastruktur, arbetslöshet, sjukskrivningar eller miljöfrågor. Är det dåligt måste det vara någon annans fel. Däremot tar borgarna gärna på sig äran av lyckade saker som ordningen i statsfinanserna. Något tackkort till Göran Persson, Per Nuder och Mona Sahlin ser man inte röken av där.
Hur som helst, borgarna vill inte föra till mer pengar till järnvägsunderhållet och arrogansen i motiveringen är enorm. Jan-Evert Rådhström, vice ordförande i trafikutskottet, menar att:
-Är det då hundra procent man ska ha. Vi ska kanske inse att vid hög belastning så kommer några tåg för sent, några tåg blir inställda.
Nä Jan-Evert, hundra procent har aldrig någon påstått sig vilja ha. Det är en utopi, men när fjorton procent var försenade i november, innan den riktiga kylan ens hunnit slå till i södra Sverige, så är det inte något man bara kan "inse". Inte när man dag ut och dag in står på perronger runt om i landet och fryser häcken av sig samtidigt som en tråkig högtalarröst skjuter fram ankomsttiden för tåget gång på gång för att till sist tystna och tåget man väntat på försvinner spårlöst från informationstavlan. Mina tår, mina ben och min näsa vägrar "inse" att några tåg ska komma försent för att du, Jan-Evert, ska sitta i Stockholm och göra ett femte jobbskatteavdrag.
Det är nog tur för allianspartierna att inte valen hålls i slutet av februari eller början av mars. Då hade alla pendlare, med förra vinterns kaos och denna vinterns begynnande dito, inte låtit sig luras av fagra Carlgrenska och Torstenssonska lovord om alliansens miljö- och infrastrukturpolitik. Fast egentligen lovade dom mest mer motorväg. Undra varför inte Jan-Evert kan inse att det faktiskt får vara milslånga köer på Essingeleden istället.
Något är fel med din analys, riktigt vinklat fel.
SvaraRadera1. Att underhållet av järnvägen har varit eftersatt långt innan 2006 har ju t o m olika ansvariga sossar medgivit.
Så ansvaret är nog delat.... alla polikter som sysslat med infrastrukturen de senaste 20 år kan ta på sig "äran" av undermåligt underhåll.
2. Beträffande tågen och vagnarna som idag används blev de inte inköpta för annat än lägsta-pris-principen.
Det konstaterades snart att dessa inte var anpassade för nordiska vintrar, utan snarare för italienskt medelhavsklimat.... Och det var en S-regering som tillsammans med Banverket genomförde dessa inköp.
3. Genomförandet av sista delen av "Omfart Stockholm" (som skulle avlastat Essingeleden du hänvisar till) skulle aldrig blivit genomförd om S fått majoritet tillsammans med MP och V i Stockholm.
Visserligen var S för "Omfart Stockholm", men övriga rödgröna var emot....
Nu kanske det kan bli verklighet till slut då Alliansen fick behålla majoriteten.
Märkligt förresten att MP som sägs värna om minljön är emot en ringled i Stockholm. Visste du att 3 st stillastående bilar spyr ut lika mycket avgaser som 1 st bil rullande? För miljöns skull vore det alltså en ren vinst att bygga ut ringlederna....
Du får gärna fnysa åt sk borgerlig arrogans, men se för Guds skull till att ha rätt i sak först.
Annars framstår det som självbedrägeri och/eller okunnighet, och risken finns då att det är ditt partis politik som förpassas ut i kylan.
1. Jag har aldrig sagt att tidigare regeringar är skuldfria.
SvaraRadera2. Nu är ju visserligen t ex X2000 tjugo år gamla och det har varit ett antal vintrar sen dess. Sen är det inte bara ett vagnproblem, det är ett kapacitetsproblem på svenska järnvägar som mångdubbelt förvärrar situationen.
3. Mer väg genererar mer trafik. Det är välkänt. Personligen har jag inga problem med att man bygger Omfart Stockholm. Det jag har problem med är den arroganta attityden som Jan-Evert och hans gelikar visar mot oss pendlare.