torsdag 8 maj 2014

Cirkus EU-valet?



Får jag be om största, möjliga tyyyyyystnad?

Nä, riktigt så illa är det kanske inte men mycket väsen är det inte kring EU-valet. Och med tanke på att EU-valet är betydligt mer än ingenting så borde det väsnas ordentligt. Förtidsröstningen drog igång igår och bland många av mina vänner är det givetvis stor aktivitet. Jag jobbar i en politiskt styrd organisation och jag har hundratals kamrater som jag interagerar med titt som tätt.

Men jag inser också att jag är ett undantag. Dom allra flesta är som vanligt folk är mest. Ganska ointresserade av politik och tämligen omedvetna om att det är EU-val. Jag har hört en uppgift om att "genomsnittspersonen" tänker på politik ungefär en minut i veckan. Om det är sant eller ej vet jag inte men jag kan tänka mig att det ligger någonstans där. Därför blir jag extra glad när det kommer frågor från folk i olika forum kring just EU-valet.

Frågorna rör sig om allt mellan himmel och jord. Någon undrar vad S vill, någon undrar hur man röstar. En annan undrar varför vi har EU och en fjärde kan fråga om EU överhuvudtaget handlar om politik. Generellt känner i alla fall jag att det finns en viss nyfikenhet kring EU och betydligt fler verkar fundera på att gå och rösta den här gången jämfört med senast det begav sig 2009.

Sen är det självklart så att det inverkar att jag är politiker. Man får ju svar som man ropar sägs det och om jag ställer frågan till folk om dom vet om att det är EU-val så inser dom flesta att det är EU-val. Frågan borde kanske formuleras i still med "visste du om att det var EU-val innan jag frågade dig om du visste att det är EU-val"?

Hur som helst är det kul att det är igång och vi får väl alla lite till hens hjälpas åt att väcka liv i EU-valet. För hur man än vänder och vrider på det så är EU viktigt och vi är med i unionen. Då är det också rimligt att var och en tar chansen att påverka framtiden för oss alla. För gör man inte det själv så bestämmer någon annan åt dig.

*****

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar