tisdag 13 maj 2014

Blir stolt över att vi gör skillnad

Foto: sverigesradio.se
Förtidsröstningen är som bekant igång inför EU-valet. På Europaportalen.se står det att läsa att fler väljare har valt att förtidsrösta jämfört med samma tid vid förra valet. Det är en indikator på att valdeltagandet kommer att öka. Jag kan inte annat än glädjas åt dessa siffror.

Kerstin Andersson, kanslichef på Valmyndigheten, säger att det är för tidigt att dra några slutsatser om skälen bakom ökningen. Det är givetvis helt rätt. Ändå gissar Andersson på att det kan vara valnämndernas förtjänst. Så kan det vara. Ju lättare det är att rösta desto fler gör det. Ju mer information som finns tillgänglig och som ges ut desto fler röstar.

Just frågan om information tycker jag är viktig. Där spelar vi socialdemokrater en stor roll. Vi har under dom senaste veckorna intensifierat vårt valarbete och då särskilt vår dörrknackningskampanj. Jag var ute med fyra kamrater igår och knackade dörr. Många som jag träffade på kände till att det är EU-val men dom hade inte full koll på var, när och hur man skulle rösta. Att man kunde förtidsrösta var det många som inte hade en aning om. Genom att vi går runt och informerar om detta gör vi som parti en enorm insats för att höja valdeltagandet.

Det gör mig stolt att mitt parti gör en så stor insats för demokratin här i Sverige.

*****

2 kommentarer:

  1. Svarade på frågorna i SVT:s valkompass och fick som förslag en massa kandidater från något som kallas "Djurens parti". Kanske iofs inte så konstigt eftersom jag är en stor miljö- och djurvän. Desto konstigare var att det dessutom kom förslag på kandidater för SD och V eftersom jag är emot alla antidemokratiska krafter och inte för varken fascism eller kommunism.

    Är bara och inse att man måste samla på sig detaljinformation om de enskilda kandidaterna för att kunna göra ett vettigt val.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo så är det nog. Dom där valkompasserna är inte mkt att hänga i granen.

      Radera