måndag 24 mars 2014

Tack för den bakåtpassningen alliansen

Foto: Skolvärlden
Det är något speciellt med borgerlig politikutveckling. Någon kläcker en idé som ser bra ut på pappret. I teorin blir allting precis som man tänkt sig. Sen implementeras teorin i verkligheten och det säger poff. Teorin visar sig inte hålla pga förenklingar, skarvningar och för att verkligheten helt enkelt är för komplex för att beskrivas i enkla formler. Men istället för att gå tillbaka till ritbordet och ta nya tag så inträffar något mycket märkligt. Borgaren får för sig att det inte är teorin det är fel på utan att det helt enkelt behövs mer av samma teori för att komma till rätta med problemet. Och så kör man lite till av det som inte funkade från första början med samma resultat som tidigare.

Jobbskatteavdraget är ett lysande exempel på ovanstående fenomen. Betygshetsen ett annat. Jan Björklund har sedan han klev in på den skolpolitiska scenen pläderat för betyg och prov längre ner i åldrarna. Att "mäta kunskap" är enligt Björklund nyckeln till framgång. Därför har betygen också pressats ner och dokumentation och uppföljning har dränkt lärarna i pappersarbete. Hade Björklund dessutom själv fått bestämma hade vi börjat betygsätta förskoleungarna vid det här laget.

Till och med regeringen inser att trianguleringen som pågår i skolan kan slå bakut. Därför släpper man fram Björklunds förslag om sänkt betygsålder nu. Och plötsligt är den skolpolitiska spelplanen öppen igen. Den spelplan som förra veckan verkade helt låst förutom på ett fåtal detaljfrågor och den fria etableringsrätten är nu genom borgarnas utspel om betygen vidöppen igen. För är det några frågor som man kan väcka känslor med så är det friskolor och betyg. Det vetenskapliga stödet för att betyg längre ner i åldrarna skulle vara betydelsefullt för skolresultaten är också bristfälligt.

Därutöver är betygsfrågan tacksam att skriva politiska oneliners på. Eller vad sägs om "ett barn som har det tufft i skolan behöver inte skriftliga bevis för sitt misslyckande" eller "vad hjälper bättre uppföljning när inte kvalitén finns i undervisningen för att klara målen".

*****
 
Bloggat: Martin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar