torsdag 27 mars 2014

Som man ropar får man svar

Foto: Björn Anderssons blogg
Som man ropar får man svar. Ungefär så fungerar alla opinionsundersökningar. Ett känt exempel är opinionsundersökningarna kring vinster i välfärden. Frågar man om välfärdsvinster bör förbjudas svarar sisådär 70 procent att det bör dom. Ställer man en följdfråga på det, i stil med "om det innebär att din vårdcentral där du går idag måste läggas ner, är du fortfarande för att förbjuda vinster?", så kommer förmodligen dom positiva svaren att sjunka. Så man ska alltid ta opinionsundersökningar med en nypa salt.

Med ovanstående sagt ska man därför ta dagens opinionsundersökningar kring det fria skolvalet med en stor skopa salt. När Friskolornas riksförbund frågar om folk tycker att man ska få välja skola fritt eller att en kommunal förvaltning tilldelar en skolplats till barnen så är det inte speciellt konstigt att en stor majoritet väljer det första alternativet. Klart man ska få välja. Men frågan bygger på en så kallad falsk dikotomi. Det finns nämligen fler alternativ att välja på än dessa två.

Det finns flera alternativ som jag spontant kan komma att tänka på utan att för den sakens skull förorda det ena eller det andra. Som ett alternativ kan lottning nämnas. Ett annat alternativ är att Skolverket eller Skolinspektionen placerar elever. Ett tredje är att man själv får välja men på ett begränsat antal skolor. Ett fjärde är att man får välja fritt men inte byta hur ofta som helst.

Poängen är att det inte handlar om ett totalt fritt skolval eller en helt styrd skolplacering. Det finns massor av alternativ däremellan. Därför är också en dogmatisk inställning, om att det inte ens bör diskuteras om huruvida det fria skolvalet ska modifieras eller ej, en mycket destruktiv position. Destruktiv för debatten, destruktiv för skolan och framförallt destruktiv för eleverna. Vi måste på allvar diskutera det fria skolvalets konsekvenser för svensk skola. För om vi inte gör det avsäger vi oss också möjligheten till att ha kvar en av Sveriges största konkurrensfördelar i världen. Jag tänker givetvis på den sammanhållna skolan.

*****

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar