lördag 8 mars 2014

Sannerligen osannolika sanningar

Inget regeringsalternativ
Foto: http://www.vf.se 
Satt och surfade igenom lite nyhetssidor nu på förmiddagen när jag snubblade över Tommy Möllers kommenterarer på gårdagens Demoskopmätning. Som vanligt när statsvetare spekulerar kring opinionsmätningar är det ungefär som när alla vi andra spekulerar. Det är mer eller mindre kvalificerade gissningar. Möller tror att alliansen kan äta upp mycket av det försprång på 19,1 procentenheter som gårdagens mätning visar. Jag håller med om att så är fallet men jag gör en lite annan analys av skälen till detta än Möller.

Möller menar att det handlar om den klassiska väljartröttheten. Folk är trötta på sittande regering och därför tappar den. Jag tror att det mer handlar om att folk är trötta på att skolan går allt sämre, att arbetslösheten stiger, att sjukförsäkringen fortfarande är kaputt, att järnvägen faller samman mitt framför våra ögon, att ekonomin skakar, att regeringen inte kan hålla samman i utrikespolitiken och att det dessutom sitter tre partier i regeringen som ingen riktigt begriper vad dom tycker, tänker, vill eller gör. Verkligheten har alltså kommit ifatt regeringens politik och det är det som väljarna reagerar på.

Frågan som jag tycker att Möller missar helt är regeringsfrågan. Han menar att allianspartierna kan sitta kvar i regeringsställning vid ett osäkert parlamentariskt läge. Menar han att borgarna skulle fortsätta styra även om dom var mindre än S, V och MP tillsammans? Eller menar han att något av borgarpartierna skulle bilda regering med S? En sak är säker i alla fall. Det "enda regeringsalternativet" som Reinfeldt har är sannerligen ett mycket osannolikt alternativ när S nästan ensamt är större än hela alliansen.

*****

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar