onsdag 5 mars 2014

PSA-tester och en personlig upplevelse

Foto: cancerfonden.se
Idag rapporteras det om att landsting där så kallade PSA-tester genomförs har lägre dödlighet i prostatacancer än landsting där det inte görs tester. Att så är fallet är inte speciellt konstigt. PSA-testet är en indikator på om man har cancer eller ej. Det är inte hundraprocentigt men det är en mycket god vägledning.

Nu undrar ni säkert varför jag skriver om detta. Visst är det en glädjande nyhet men det här är ju en politisk blogg så nånting med politik måste det ju nästan handla om. Och det gör det. Men hör och häpna, jag ska inte ens skälla på borgarna. Istället ska jag berätta något personligt.

För en av dom första distriktskongresserna som jag var med på, jag tror det var 2008 eller 2009, så hade vi en stor debatt om huruvida PSA-test skulle erbjudas alla män i likhet med hur mammografi erbjuds alla kvinnor. Det var en lång och tuff debatt där för- och nackdelar vägdes mot varandra och till slut landade vi i att bifalla motionen. Det var en av dom första debatterna jag deltog i och det är en sån debatt som jag nog aldrig kommer att glömma. Det var så häftigt att vara med och påverkar hur vårt parti skulle ställa sig i en fråga som engagerade så många.

När jag nu läser att det är en radikal skillnad mellan att göra PSA-test och att inte göra det så stärks jag än mer i min övertygelse om att politik kan göra skillnad. Och kan politik göra skillnad så kan du och jag göra skillnad. Snacka om häftig känsla!

***** 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar