onsdag 12 mars 2014

Fortsätt så kära borgare

Politik är mer än taktik.
Foto: http://www.tinghockey.com
Under dom senaste veckorna har jag märkt att det skett en liten förändring i svensk politik och då bland borgerliga företrädare. Inte så mycket i dom stora orden och från dom tunga namnen. Men skiktet under. Ni vet alla dom där riksdagsledamöterna som ingen känner till, alla politiska tjänstemän som bara finns där och ett och annat kommunalråd som orkar göra väsen av sig. Det jag har märkt är att fler och fler av dessa försöker få allt att handla om regeringsfrågan. Det spelar ingen roll på vilken nivå det är. Hela tiden kastas frågan fram vilket alternativ som S går till val på.

Det är lite lustigt egentligen. Dels med tanke på att S nästan är ensamt större än hela alliansen i opinionsmätningarna. Dels eftersom väljarna inte överhuvudtaget funderar i dom banorna. Jag har varit ute väldigt mycket och träffat väljare. Jag har knackat dörr, jag har bloggat, jag har träffat föreningar, jag snackar med folk i fikarummet och så vidare. Inte en enda gång har jag fått frågan från en väljare vem vi tänker regera med. Tvärtom får jag gång på gång bekräftat att folk är trötta på blockpolitiken. Om man är emot S och vill se en fortsatt borgerlig regering handlar det i regel alltid om sakpolitiska övervägande. Det politiska spelet är man synnerligen ointresserad av.

Att borgarna, och då främst Moderaterna, ändå försöker få "matchen" till att handla om detta betyder ett par saker. Framförallt betyder det att borgarna inte känner att dom kan slå S på det sakpolitiska området. Inte ens på det ekonomiska området vill borgarna ha en rejäl fight i dagsläget. Det är inte heller så konstigt med tanke på att det offentliga underskottet ser ut att bli rekordstort. Men det betyder också att borgarna måste ha missat att läsa sin hemläxa. Precis som att vi i S mäter opinionen dag ut och dag in så har borgarna full koll på vad svenska folket tycker och tänker. Och då ser dom att svenska folket vill ha en förändring för en bättre skola och välfärd samt att jobben är en oerhört viktig fråga. Dom ser också att regeringsdugligheten hänger samman med ordning och reda i ekonomin.

Jag ser gärna att borgarna fortsätter att mala på om olika regeringsalternativ. För det innebär att vi i S får hela fältet fritt att snacka sakfrågor och politik som berör människor i deras vardag. Det är cokså vi som blir alternativet för förändring och för framtiden. Och det är för att göra framtiden bättre för oss alla som jag är politiker.

*****
 
Media: Ett tydligt exempel på vad jag menar hittar man i gårdagens HD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar