torsdag 20 mars 2014

En obehaglig känsla

wikipedia.org
X2000-tåget var millimeter från att spåra ur. Det var strax innan posttåget i Haninge spårade ur i vintras som ett X2000-tåg körde förbi. Nu visar det sig att katastrofen var oerhört nära. Alla förstår vilka konsekvenser det skulle kunna bli om ett X2000-tåg spårar ur med hundratals passagerare.

Det är skrämmande att svensk järnväg har sjunkit så lågt som den har gjort. Detta samtidigt som vi har en regering som inte gör annat än slår sig för bröstet för sina "historiska" satsningar. Som dessutom ligger 25 år fram i tiden. Vad regeringen gör nu är att dra ner på järnvägsunderhållet. Resultaten har inte låtit vänta på sig i vinter. Regeringen vägrar också att ta tag i det grundläggande problemet med det avreglerade underhållet. Där har vi i S föreslagit att statliga InfraNord ska ta över ansvaret.

Jag åkte själv X2000 häromveckan. Vid ett par tillfälle bromsade tåget in kraftigt. Jag har aldrig reagerat något speciellt på när tågen har gjort detta förr. Men för första gången slog tanken mig, lite på samma sätt som när det skakar ordentligt vid en landning med flyget, att "nu går det åt helvete". Rent logiskt och rationellt så vet jag att sannolikheten för att någonting ska inträffa är extremt låg. Men känslan fanns där och det gjorde det obehagligt. Frågan är när folk börjar ta bilen istället för tåget pga bristande trygghet. Jag tror inte vi är speciellt långt från den punkten.

*****

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar