måndag 3 februari 2014

Vad i hela friden gör moskén där?

Om man undantar moderate riksdagsmannen Lars Beckman så brukar dom flesta anse att SVT är sakliga och balanserade i sina nyhetsinslag. Jag ser t ex mycket hellre på SVT än TV4 då jag tycker att SVT har en mindre vinklad nyhetsrapportering. Men ibland gör även SVT bort sig. I gårdagens Rapportsändning 19.30 gjorde SVT något mycket märkligt och normativt farligt.

Inslaget som jag reagerade på handlade om att en man under en flygning mellan Dubai och Arlanda hade försökt ta sig in i cockpiten på planet. Mannen greps senare på Arlanda. I inslaget sägs ingenting om att mannen skulle ha uttalat något religöst betingat hot eller att han skulle tillhöra någon speciell gruppering. Ändå väljar SVT att ha en bild av en moské med tillhörande halvmåne i bakgrunden. Att flygningen skedde från Dubai förstår man av stadsbilden som också visas i bakgrunden.

Så min stora undran är varför i hela fridens namn moskén är med. Det har ingenting med inslaget att göra. Snarare blir bilden bara ytterligare en del i den skrämselpropaganda som finns mot islam och muslimer. Jag tycker det är osakligt och direkt felaktigt av SVT att illustrera inslaget med ett sådant bildkollage.

Inslaget kan ni se här med början 16:03. 
 
*****

4 kommentarer:

  1. Islam är inget hot men politisk islam kan vara det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. All form av makt kan vara ett hot.

      Radera
  2. Kan inte förklaringen vara så enkel som att bilden var en skyline från Dubai där det ingår en moské?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Symbolvärdet i bakgrunden med höghus, ett skuggat flygplan och en moské i förgrunden är mycket starkt. Med tanke på att planet landade och gripandet skedde på Arlanda så vore ju en skyline på Stockholm med Storkyrkan ha varit mer relevant. Men jag anser inte att det vore sakligt det heller.

      Radera