söndag 23 februari 2014

Två på en gång

Som ni kanske har märkt så bloggar jag lite mer sällan nu än tidigare. Detta beror helt enkelt på att tiden inte alltid räcker till. Ett valår som detta så verkar jorden snurrar lite fortare och timmarna försvinner lite snabbare. Därför har jag inte heller hunnit recensera några böcker. Dock har jag läst ut två stycken på sistone. Men idag har jag lite tid så jag tar båda böckerna snabbt nu.

Den första är Nina Björcks klassiska "Lyckliga i alla sina dagar". Björcks bok är en uppgörelse med vad pengar gör med våra mänskliga relationer. Hennes resonemang tangerar på många sätt Katrine Kielos teser i "Det enda könet". Pengar konstituerar samhället och män har mer pengar därför utgör dom normen. Boken är fantastiskt bra och väcker många tankar. Den utmanar vårt sätt att se på "självklarheter" och visar att saker och ting faktiskt skulle kunna vara annorlunda. Boken rekommenderas helt klart.

Den andra boken är Lena Ebervall och Per E Samuelssons "Mördaren i folkhemmet". Det var en kamrat till mig som tipsade om boken eftersom den handlar om Olle Möller. Vilket ju råkar vara namnet på min far. Nu handlar boken inte om honom utan om en av Sveriges mest kända mördare. Fast boken ställer frågan om Möller verkligen var en mördare. Efter Ebervall och Samuelssons genomgång av händelserna börjar i alla fall jag starkt ifrågasätta domarna mot Möller. Det hela ser mest ut som ett justitiemord. Det häftiga med boken är att den genom romanens form berättar en historia utifrån verkliga händelser och källor. Boken är klart läsvärd men ingen "måsteläsning". En bok som lämpar sig för stranden och andra lata dagar.

*****

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar