tisdag 4 februari 2014

Politiker är också människor. Eller?

Foto: http://ourfuture.eu/comics/
Jag fick ett meddelande på Twitter för några timmar sedan. Det var en av mina följare som berättade att hen hade avföljt en person som hen bara tyckte twittrade PR och reklam (för sig själv och staden som hen finns i). I samma meddelande sa hen att mina tweets var jordnära. Hur det förhåller sig med den saken låter jag var och ena avgöra. Men det som är intressant är det faktum att vår kommunikation kan se så olika ut.

Jag har en tanke om att vara både politisk och personlig när jag ger mig ut på såväl sociala medier som i övriga sammanhang. Jag tror att väljarna vill se människan bakom politikern. Inte i form av hemmahosreportage utan i form av känslor och engagemang. Det är därför som jag tror att Stefan Löfven går hem allt mer. Han är så oerhört mänsklig. När antagonisten dessutom heter Fredrik Reinfeldt så framstår Löfven som ett under av känslosamhet. Vilket nog säger mer om Reinfeldts kyla än om Löfvens känslor.

Att kommunicera helt strikt efter PR-mallen blir oerhört tråkigt i längden. Dels kommer allt du säger bara bli tomma fraser, dels kommer ditt budskap genomskådas ganska så snabbt. Den som inte ingjuter en känsla hos mottagaren för budskapet kommer aldrig att bli riktigt nära med den man kommunicerar med. Sen kanske det inte alltid är önskvärt att man ska vara "tjenis-tjenis" med statsministern men det ligger ändå en del i såna där frågor som ställs i bland kring "vem skulle du helst vilja bjuda på middag eller gå på bio med".

En god kommunikation bygger dessutom på att man har något att kommunicera. Har man ingen trovärdig berättelse om vart man vill att Sverige (eller vad det nu än är) ska ta vägen så kan man klippa hur många invigningsband som helst. Det kommer aldrig att funka i längden för man blir inte trovärdig. Som någon sa så kommer man långt med talang men med engagemang och ett jäkla anamma så kommer man så oerhört mycket längre.

***** 
 
Bloggat: Peter J om Löfven

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar