fredag 28 februari 2014

När ska Bildt fördöma sina kompisar?


BBC News rapporterar från Svobodas årliga hyllande av en partisanledare som bland annat utförde massakrer på judar under WWII.

Läget i Ukraina är spänt. En del talar om att risken för krig med Ryssland är stor. Hur stor denna risk är kan jag inte bedöma och därför tänker jag inte heller ge mig in i den diskussionen. Att ryska soldater rör på sig lite varstans är givetvis oroväckande. Steget till att gå i krig mot Ukraina är dock stort skulle jag tro. Ukraina är inte Georgien precis.

Däremot tänker jag ha åsikter om hur vår utrikesminister agerar. För Carl Bildt var synnerligen aktiv och uttalade sig i tid och otid när Janukovytj skulle avsättas. Då skulle denna odemokratiska despot väck och hans kopplingar till Ryssland beskrevs som om han satt i förbund med Hinhåle själv. Att Janukovytj fick foten av Ukrainas folk tycker jag är bra. Att en moderat utrikesminister stödjer väpnad revolt tycker jag i grund och botten är lite märkligt. Framförallt eftersom revolten anfördes av högerextrema krafter. Och att en moderat utrikesminister, som anklagat Ryssland för att vara som Hitler, inte fördömer sin kompis Julia Tymosjenko för att hon sätter sig i regeringen med ett nazistiskt parti är mycket, mycket märkligt.

För faktum är att vi nu har nazister i en regering i Europa. I Grekland sitter ett nazistiskt parti i parlamentet, i Ungern utgör ett fascistiskt parti regeringsunderlag för Bildts kompisar i Fidesz och nu sitter alltså nazister i regeringen i Ukraina med andra kompisar till Bildt. Hur detta kan få fortgå och varför inte vår utrikesminister sparkar fullständigt bakut är tyvärr inte obegripligt men tragiskt och fullständigt förödande för Sveriges internationella anseende.

*****

2 kommentarer:

  1. När diktatorer som förtrycker folket vägrar flytta på sig självmant finns det tyvärr oftast inte några andra alternativ än en väpnad revolt. Om du har ett universalkoncept för en fredlig lösning på den här typen av konflikter borde du ha en ledande position inom FN istället för att vara S-representant i Helsingborgs kommun.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är ju inte frågan så svart eller vit. Vad jag säger i mitt inlägg är att det är rimligt att fördöma att nazister sitter i en regering.

      Radera