onsdag 26 februari 2014

Lite härskartekniker serverade på silverfat

Jag har dom senaste veckorna diskuterat pensionsfrågan på insändarsidan i Helsingborgs Dagblad. Skälet till att jag gav mig in i debatten om pensionerna, som i regel är väldigt snårig, var att ett antal insändare la all skuld på Göran Persson. Det spela liksom ingen roll vad det handlade om. Persson påstods vara den store bedragaren som blåste Sveriges befolkning. Det blev ett replikskifte och jag märkte snabbt att oavsett vad så landade skulden på Persson oavsett vad fakta sa. Så jag avslutade helt enkelt debatten. Idag kom det dock ytterligare en replik på mig och jag måste säga att jag är lite smått imponerad av att man kan få in så många härskartekniker på så få rader.

Om man ska läsa ut vad som sägs så blir det ungefär såhär: Eftersom jag arbetar som politisk tjänsteman så vet jag ingenting om någonting. Dessutom har jag inte förmågan att tänka fritt och ha en egen åsikt. Allt jag säger ingår i en stor konspiration som hela vårt parti är ansvariga för och involverade i. Att jag har referenser som motsäger det som påstås av min motdebattör är inte relevant eftersom allt jag säger ändå är en lögn. Trots att jag dessutom arbetar för ett oppositionsparti och att jag arbetar på kommunal nivå så tror jag att mitt parti sitter i regeringsställning vilket bara stärker bilden av mig som falsk. Dessutom kan jag inte ha en uppfattning och framförallt ingen vetskap om tingens ordning eftersom jag inte var född när det system vi debatterar infördes.

Visst är det fantastiskt? Pensionsdebatten som vi hade har på några få rader förvandlats till ett påhopp på min yrkesutövning, min rätt och förmåga till en egen åsikt, min trovärdighet, mitt parti och ovanpå allt min ålder. Se och lär ungdomar. Så här praktiserar man härskartekniker.

*****

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar