tisdag 11 februari 2014

Ett märkligt antagande

Igår fyllde min underbara sambo år. Jag var som vanligt ute i god tid vad gäller presentköp, NOT. Så på lunchen igår gick jag ut på stan för att fixa den saken. Förutom tre säsonger av Solsidan så blev det ett presentkort på en spaanläggning. När jag köpte presentkortet hände något som fick mig att reagera.

Jag kom in i butiken och kom fram till kassan. Där utspelade sig följande dialog:

Ola: Hej, jag skulle vilja köpa ett presentkort på (summa) kronor. Räcker det till en bra spabehandling?
Expedit: Hej! Ja, absolut.
O: Vad bra, då vill jag ha ett sånt.
E: Ok, är det en present så att du vill att jag slår in det?
O: Ja, gärna det tack.
E: Förresten, du vet att hon kan köpa parfym och andra skönhetsprodukter också med det här presentkortet?
O: Jaha, vad bra då.

Expediten gick bort till bordet bakom kassan och slog in presentkortet. Efter snabbt och väl utfört arbete kom hon tillbaka och jag frågade:

O: Hur vet du att det är en "hon" som jag ska ge presenten till?
E: (Blir lite ställd och rodnar lätt) Ja, det vet jag ju förstås inte.
O: Nä, alltså nu är det ju en hon men det skulle ju lika gärna ha kunnat vara en han.
E: Ja, det är klart. Jag antar att det är vi "gamla" som tänker så. (Expediten var i min ålder så "gammal" vet jag inte om hon var)
O: Kanske det men du kanske skulle säga hen i fortsättningen? Det är ett bra ord.

Därefter skrattade vi lite och sen tackade jag så mycket för hjälpen och gick därifrån. Poängen i den här lilla historien har ni redan förstått. Jag vet inte om det är jag som är överkänslig men det var någonting med att det förutsattes att jag skulle ge en spabehandling till en kvinna som störde mig. Givetvis menade expediten inget illa och hon hade ju rätt i sitt antagande. Men bara för att man gissar rätt innebär det ju inte att man gör rätt.

*****

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar