fredag 6 december 2013

Jag har läst "Svensk Maffia - Fortsättningen" av Lasse Wierup och Matti Larsson

Foto: bokus.se
Dagens stora nyhet är förutom stormen Svens härjningar givetvis Nelson Mandelas bortgång. Det är en stor frihetskämpe som nu har gått ur tiden och givetvis hedrar vi honom en dag som denna. Många skriver om Mandela idag så därför tänker jag inte ge mig in i kampen om att skriva kloka slutord över honom utan istället så berättar jag om boken som jag läste ut för någon vecka sen.

Den här gången är det uppföljaren till Lasse Wierups och Matti Larssons "Svensk Maffia" som jag läst. Boken, som har den föga nyskapande titeln "Svensk MaffiaFortsättningen", tar vid ungefär där den förra slutade. Men där den första boken mer var en direkt genomgång av vilka brottsorganisationer som finns i Sverige så är uppföljaren mer en genomgång av enskildas individers öden i relation till organisationerna. Detta som ett sätt att illustrera framförallt Hells Angels, Bandidos och Original Gangstars sett att fungera och verka. Även några nyare gäng som Black Cobra och Loyalty BLT nämns och gås igenom.

Vad man kan konstatera är att Hells Angels särställning bland svenska gäng består och att trenden med allt grövre våld i den undre världen fortsätter. Likaså kan man konstatera att gängens nät är oerhört täta och att dessa nät är sammanflätade med stora delar av den vita ekonomin. Jag skrev om huvudentreprenörsansvar inom byggbranschen igår och några som kan profitera på att ett sådant inte finns är just Hells Angels.

Wierup och Larsson skriver på ett lättillgängligt sätt och hymlar inte. Vill man veta hur den råa verkligheten i Sveriges undre värld ser ut så är boken lysande. Boken är också en skrämmande insikt i hur kort avståndet är mellan vår "vanliga" värld och den värld som finns strax utanför vår egen lilla bubbla. "Svensk Maffia"-böckerna duger lika bra som vilken thriller som helst. Den enda och viktiga skillnaden är att det här är på riktigt.

*****

Läs mer på Socialdemokraterna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar