söndag 17 november 2013

Katt och bok

 
Söndag och jag ska iväg och titta på en katt snart. Ja, ni läste rätt, vi ska alltså skaffa katt. Det är inte min idé men jag inser att ibland får man ge sig i vissa förhandlingar. Så snart titulerar jag mig även kattägare. Just med anledning av att vi snart ska sticka så blir det bara ett kort inlägg. Som utlovat ska jag ge en recension av Maciej Zarembas "Patientens pris".

Boken handlar om hur den svenska sjukvården blivit körd i botten genom införandet av New Public Management (NPM). Zaremba, som är journalist och bland annat har skrivit i DN, går via intervjuer och reportage från verkligheten igenom vilka helt bisarra konsekvenser NPM och dess olika styrmodeller t ex DRG kan få för olika verksamheter. Som att patienter med näst intill samma diagnoser kan få helt olika behandling på sjukhus A och B bara för att läkare tvingas välja huruvida man ska ta "chansen" med en (potentiellt) dyr patient eller inte. Eller som det brittiska exemplet där ambulanserna i London plötsligt kunde ta två timmar på sig att köra en sträcka som tidigare tog 15 minuter. Ni kommer inte tro era ögon när ni läser om hur många av våra landsting och regioner styr sina verksamheter.

Ämnet är högaktuellt genom Stefan Löfvens debattartikel häromdagen som jag också skrev om. Du hittar det inlägget här. Att läsa "Patientens pris" är både viktigt och klokt. Den är dessutom lättläst och på runt 150 små sidor. Så läs den så fort du bara kan. Debatten om NPM har bara börjat!

*****
 
Läs mer på Socialdemokraterna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar