onsdag 9 oktober 2013

Ett alkoholens offer i Staffanstorp

If you are looking for trouble...
Foto: dagen.se
Staffansgate, som förra veckans avslöjande i Uppdrag Granskning har kallats, rullar vidare. Nu får det hela direkta konsekvenser genom att före detta kommunstyrelseordförande och nuvarande regionrådet Michael Sandin (M) sjukskriver sig för alkoholproblem. Sandin som blivit rikskänd genom sina uttalanden om den skånska vårdkrisen går ut i Sydsvenskan och konstaterar att "Alkoholen har blivit ett problem".

Jag tycker att det är starkt av Sandin att erkänna sina problem och söka hjälp för dom. Det är oerhört viktigt att alla människor får den hjälp dom behöver. Att Sandin sjukskrivs är bra och jag hoppas att han ska kunna lära sig att hantera sina alkoholproblem. För Moderaterna är det givetvis ett tungt bakslag att deras senast valda regionråd tvingas till en sådan här time-out. Att vara moderat i Skåne just nu kan inte vara särskilt lätt med tanke på dels den regionala vårdkrisen, dels dom interna svårigheter som Sandins personliga problem givetvis ställer till med. Lägger man till problemen på riksplanet med cirkusdirektör Kent Persson i spetsen så är det ingen liten uppförsbacke som ligger framför M.

Det som ska bli intressant att följa är huruvida Sandin kommer att göra comeback eller ej. Jag lever ju efter regeln att alla människor förtjänar nya chanser. Eftersom jag själv har haft problem med att hantera alkoholen är jag nykter sedan juli 2006 och jag har själv upplevt vilken enorm känsla det är att få en ny chans. Därför håller jag faktiskt tummarna lite extra för att Sandin ska komma tillbaka i full karriär när han väl har klarat upp sina problem. Det blir också en värdemätare på hur förlåtande och öppen den svenska politiska scenen är.

*****
 
Läs mer på Socialdemokraterna

2 kommentarer:

  1. Det är starkt att så förbehållslöst önska en politisk motståndare en ny chans. Men så måste det vara. Politiska strider ska vinnas med blanka vapen. Och socialdemokratin måste vara en ideologi och praktik, som ger alla människor nya chanser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lars. Som du säger så är socialdemokratin inte bara en ideologi utan även ett praktiskt förhållningssätt. Det är oerhört viktigt att komma ihåg.

      Radera