torsdag 31 oktober 2013

Den frågan vill jag inte ha

Inget jag vill ha en fråga om när jag köper mjölk!
Foto: Svenska Spel
Det blev ganska sent igår på jobb men på vägen hem passade jag på att gå in om en affär för att handla mat. När jag kom till kassan och hade packat ner mina varor så tog jag upp plånboken för att betala. Då utspelade sig följande dialog:

Kassörska: Får det lov att vara en Bomben?
Jag: Va? Nej, va? Vadå? Ser jag ut som en som spelar eller varför frågar du det?
Kassörska: Nej, alltså, vi frågar alla det. Så jag menar inte så.
Jag: Jaha, nä alltså det är lugnt men alltså nej, jag vill inte ha någon Bomben. Jag tycker bara det är en märklig fråga att ställa. Du har ju faktiskt ingen aning om jag är spelmissbrukare och du hade väl aldrig erbjudit någon att köpa en mellanöl?
Kassörska: Nä, det är helt rätt. Jag gillar det inte alls. Jag mår faktiskt dåligt av att jag måste ställa den frågan.

Vid det här laget hade kassörskan bakom, som sysslade med självservicekassorna vänt sig om. Hon lyssnade en stund och sen instämde hon i vad den första kassörskan hade sagt. Hon berättade också att i "förbutiken" frågade dom aldrig för dit går ju i regel folk som vill spela. Vi samtalade en stund och jag undrade om det inte vore lämpligt att lyfta den här frågan med dom fackliga representanterna. Tjejerna blev då jätteglada och menade att det skulle dom minsann göra. Jag önskade dom lycka till och sen begav jag mig hem med mina varor. Utan någon bomb.

Sensmoralen i den här historien är lika enkel som självklar. Jag tycker inte det är acceptabelt att man i en vanlig livsmedelsbutik frågar kreti och pleti om dom vill köpa in sig på olika former av spel. Jag kan leva med att det finns reklam för spel i omgivningen men att direkt med en fråga erbjuda folk något som faktiskt är belagt med en åldersgräns för det första, och där det finns stora missbruksproblem i samhället för det andra, är förkastligt. Jag hoppas verkligen att jag framöver får slippa den här frågan. I alla fall i den här butiken för i övrigt är det en alldeles utmärkt butik. OJsan som det kan gå.

*****
 
Läs mer på Socialdemokraterna

5 kommentarer:

  1. Ett av många exempel på hur monopolisterna utnyttjar sin frizon, och en ställning de fått pga att lättlurade politiker tror att det är genom en oreglerad spelmarknad för ett fåtal som problemen motverkas. Varje butik som agerar på det här sättet borde anmälas. Någonstans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag uppfattar det visserligen som att det är den enskilda butiken som väljer att ställa frågan och att det i sig inte har med spelmarknadens reglering att göra. Oavsett om marknaden är reglerad eller ej så kan ju butiken välja att ställa frågan om en form av spel.

      Tack för tipset om att man kan anmäla. Sker ingen förändring till nästa gång ska jag ta och göra det. Det är helt klart ett ofog.

      Radera
  2. anmäl till http://www.lotteriinspektionen.se

    ofog.

    SvaraRadera
  3. Tror inte det enbart är butikens eget initiativ, det är merförsäljning som de uppmanas till, men inte direkt eftersom det kan uppfattas som stötande, ungefär som när Systembolaget vill öka försäljningen av något del av sortimentet i vissa butiker som ligger "för lågt", då har de sofistikerade metoder att kommunicera detta till butikscheferna. Och lösningen är att vi får en reglering av spelmarknaden (den är idag i princip oreglerad med undantag för att ett fåtal monopolister har privilegiet att bedriva verksamhet), exempelvis genom att förbjuda offensiv marknadsföring av den typ du råkat ut för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fullt möjligt att det förhåller sig så. Att reglera spelmarknaden och strama upp reglerna avsevärt vore högst välkommet.

      Radera