fredag 20 september 2013

Tacka nej till sänkt skatt du med

Jag noterade en kul grej på Facebook nu under eftermiddagen. Moderate riksdagsledamoten Jan Ericsson har tydligen uttryckt att hans mailbox inte precis fylls av mail från folk som tackar nej till sänkt skatt. Detta uppmärksammade en tjej vid namn Kristina Wicksell. Wicksell uppmana samtidigt oss alla att maila Ericsson och berätta att vi tackar nej till sänkt skatt.


Jag mailade Ericsson för en stund sedan och jag tycker att du ska göra likadant. Jag passade också på att berätta att jag tycker att pengarna istället ska gå till välfärden.


Jans mail är som framgår jan.ericson@riksdagen.se. Maila nu!

*****
 

Läs mer på Socialdemokraterna

10 kommentarer:

  1. Föreslår, att Du skippar alla dina ränteavdrag nästa gång Du deklarerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag följer dom lagar och regler som gäller. Frågan handlar om huruvida man vill sänka skatterna via lagstiftningen eller ej.

      Radera
  2. Ska vi se nu - om sådant här drabbar en socialdemokrat så är det fråga om ett exempellöst drev. Drabbar det någon på den borgerliga sidan är det bara kul? Ola, det är väl rätt definierat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får gärna referera till vad du syftar på som jag har skrivit kring drev som får dig att ställa din retoriska fråga.

      Radera
  3. Jag tycker Millen har en poäng. Använder du dig av ränteavdragen som välsituerad bostadsägare tar du egentligen mer pengar från den generella välfärden än om du tycker att du borde få behålla mer av din egen lön. Detta eftersom det inte finns samma tydliga samband mellan ränteavdragen och den egna inkomsten som för jobbskatteavdragen.

    Betraktar man ovanstående blir det alltså en något egendomlig situation när någon utnyttjar ränteavdragen samtidigt som vederbörande vill påskina att hen inte vill ha några fler jobbskatteavdrag pga välfärdsskäl. Detta eftersom ränteavdragen stjäler samma resurser från den allmänna välfärden som jobbskatteavdragen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har regeringen infört avdragsmöjligheter och skattenivåer så är det dom som man har att förhålla sig till. Om man bara för att man har en principiell uppfattning om att vi behöver mer skatt skulle börja betala in extraskatt så är vi snart i det system som KDU förordade där dom som vill betala mer i skatt kan ha en särskild fond för detta. Då har vi kommit väldigt långt från ett likvärdigt skattesystem med inriktning på en gemensam välfärd där man ger efter förmåga och får efter behov.

      Radera
    2. Vad jag menar är att debatten blir konstig när man vill få de som tycker att jobbskatteavdraget är bra att känna dåligt samvete eftersom man "tar" pengar för välfärden. De som utnyttjar ränteavdragen gör sig egentligen mer skyldiga till "välfärdsstöld" men detta berörs aldrig i debatten.

      De facto kommer pengarna från samma statskassa och ränteavdragen urholkar välfärden lika mycket per skattekrona som jobbskatteavdragen kan påstås göra.

      Radera
    3. Det handlar om huruvida man är för en fortsatt sänkning av skatten eller ej.

      Du och jag är ju överens om att ränteavdragen borde diskuteras mer. Men inte av oss två utan av dom som faktiskt bestämmer. Dvs regeringen.

      Radera
  4. Om ens alla politiker som har ett avlönat uppdrag tackade nej till hela arvodet skulle summan bli en minimal del av detta jobbskatteavdrag. Förslaget är bara illvilligt snack med en unken demagogisk ton. Jag har redan mailat. De pengarna är syre för en mängd olika verksamheter men i medelklassens fickor är det iPad och andra prylar man inte behöver.

    SvaraRadera