måndag 23 september 2013

Jag har läst "Begrav mitt hjärta vid Wounded Knee" av Dee Brown

 
Har fullt upp idag men jag lyckades smita undan några minuter nu så då passar jag på att skriva ett blogginlägg. Egentligen skulle jag vilja skriva om polisens horribla agerande kring registreringen av romer men jag känner inte att jag hinner sätta mig in i den frågan tillräckligt för att blogga om den idag. Så istället blir det ett inlägg om en bok jag nyligen läst. Även den handlar om hur människor agerat tvärtemot all rim och reson och brutit mot både lagar och regler. Boken heter "Begrav mitt hjärta vid Wounded Knee" och är skriven av Dee Brown.

Den här boken är en riktig klassiker som gavs ut första gången 1972. Boken handlar om kolonialiseringen av västra USA utifrån indianernas perspektiv och behandlar åren 1860-1890. Brown har genom gedigen efterforskning lyckats samla mycket av det skrivna material som finns att tillgå i form av vittnesskildringar, protokoll m.m. Eftersom indianerna inte hade något eget skriftspråk finns inte många förstahandskällor skrivna av indianer utan mycket av det vi vet kommer från källor skapade av vita. Detta ger inte en helt rättvis bild åt alla skeenden och berättelserna kan bli fragmentariska. Men Brown lyckas på ett lysande sätt att berätta historien ur en vinkel som vi sällan ser den.

Det är här omöjligt att gå igenom alla stammar, krig och reservat som Brown berättar om. Boken är på ca 420 sidor i pocketversionen och texten är liten och hopklämd. Det, tillsammans med alla svåra indianord och den totala likgiltigheten som vita visade inför indianernas liv och egendom, gör att boken blir tung att läsa. Man skäms för hur dom vita kolonisatörerna betedde sig och man skäms för hur centralmakten i USA agerade. Fagra ord och löften bröts gång på gång och indianerna utsattes för inget mindre än ett folkmord enligt min mening. Robert Fisk beskrev utrotningen av armenierna som "the first genocide" men frågan är om man inte kan ser på utrotningen av Amerikas ursprungsbefolkning som föregångare till 1900-talets industrialiserade mördande. Givetvis tillsammans med dom mass- och folkmord som skedde i Afrika under samma tid.

Boken är helt klart läsvärd om man har tid och ork att ta sig igenom den. Den berättar bland annat om det legendariska slaget vid Little Bighorn mellan Crazy Horse och Sitting Bull på ena sidan och Custer på andra. Vet du inte hur slaget slutade? Läsa boken vet jag!

*****
 
Läs mer på Socialdemokraterna 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar