onsdag 12 juni 2013

Julafton för politiska nördar som jag! #pldebatt och #kfhbg

Foto: superninja.se
Just nu pågår såväl budgetdebatten i Helsingborgs kommunfullmäktige som partiledardebatten i riksdagen. Kvalitén är lite varierande, i båda debatterna, men som politisk nörd kan man inte annat än njuta. Det som glädjer mig extra mycket är att jobben har varit uppe i båda församlingarna. Jag ser detta som ett tecken på att jobben verkligen kommer att bli huvudfrågan i valrörelserna nästa år och det kommer i allt väsentligt att gynna Socialdemokraterna. S har högst förtroende i jobbfrågan och verkligheten talar starkt emot borgarregeringen.

Vi socialdemokrater här i Helsingborg vill satsa 34 miljoner kronor på att halvera ungdomsarbetslösheten. Stefan Löfven vill att Sverige om sex år ska ha den lägsta arbetslösheten i EU. Både i riksdagen och i kommunfullmäktige här i Helsingborg driver vi 90-dagarsgarantin. Något svar från borgarna har vi än så länge inte sett.

Det spekuleras mycket kring just detta. Vad ska borgarna göra? Deras skattesänkningar har inte fungerat, det har till och med Dagens Nyheter konstaterat, så vad ska Reinfeldt och Borg då göra? Jag noterar två linjer i den här diskussionen.

En handlar om ett femte jobbskatteavdrag. Moderaternas partisekreterare Kent Persson har varit ute och snurrat i den här linjen. Den andra linjen är en linje som jag hör när jag pratar med en del politiska bedömare. Den handlar om att Anders Borg kommer att använda ett slopat överskottsmål till att skicka tillfälliga stimulanser till kommunerna och för att skjuta till någon större enskild stimulans till hushållen.

Jag vet inte vilken linje M kommer att välja. Det kanske finns en tredje linje som bygger på något helt annat. Det skulle kunna vara en sparalinje som är beroende av hur utvecklingen i Europa blir. Skulle det mörkna ytterligare under hösten/vintern så skulle det inte förvåna mig om Borg faller tillbaka i denna retorik. Det enda jag vet är att valrörelsen kommer att bli oerhört intensiv och jag misstänker att den kommer att börja redan i vinter. EU-valrörelsen kommer förmodligen bli mer av en inrikespolitisk debatt än en Europapolitisk dito. Hur som helst ser jag fram emot att prata jobb, jobb och jobb. För där kommer vi socialdemokrater att vinna.

*****
 
Läs mer på Socialdemokraterna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar