måndag 13 maj 2013

Tre kvinnor i den sociala medietoppen

Foto: oecd.org
Enligt en undersökning i dagens SvD är sociala medier dom kvinnliga politikernas arena. Om man lägger samman Facebook, Twitter och omnämnanden enligt ett index från 0-100 så är det Annie Lööf, Gudrun Schyman och Maria Ferm som är nätets giganter. Jag blir glad av den här informationen. Det känns bra att tre kvinnor vid första anblick ligger i topp. Samtidigt vet jag mycket väl att den här typen av index är vanskliga och att man kan komma fram till väldigt olika saker med dom. Allt beroende på vad det är man mäter.

Vad som dock är oerhört viktigt att komma ihåg är att dom sociala medierna är här för att stanna. Precis som Karin Pettersson skriver i dagens Aftonbladet så visar dom sociala medierna vägen för många politiker. Är man aktiv på nätet kan man skapa sig en plattform även utan fina titlar och stora partipolitiska plattformar. Det visar om inte annat S-bloggar och den påverkan dessa skribenter har haft genom åren. Mycket kan sägas om dom politiska bloggarna. I början och mitten av 2000-talet var hypen som störst. Då satsades det ordentligt och bland annat "Netroots" var i debattens centrum. Men i takt med tiden har det förändrats och idag är det mer twittrande och mindre bloggande som är "grejen". Varför kan man fundera på.

Någonstans får jag känslan av att partiväsendet i Sverige blev lite oroliga när debatten plötsligt kunde påverkas avsevärt via enskilda bloggar. Kontrollen av budskapet försvann nämligen och framförallt vi socialdemokrater "drabbades" av internetdebatter som partiledningen nog helst hade velat hålla internt. Någon rusning till partiet kunde inte heller skönjas trots den enorma öppenhet som bloggarna innebar. Snarare blev enskilda bloggare skäl för folk att de facto inte rösta på S. Det är kanske också därför som intresset och den positiva hållningen till just bloggosfären har mattats betänkligt från partiledningens sida.

Men jag ska också vara ärlig och säga att jag förstår den här utvecklingen. I ett traditionellt partisystem har gaphalsarna inte fått det utrymme som dom själva har velat. Man har genom mötesteknik, omröstningar och annan formalia kunnat hålla dom mest vulgära tendenserna borta. Med Internets framväxt är detta betydligt svårare eller rent av omöjligt. I medgång är bloggarna och dom sociala medierna partiernas bästa vänner. I motgång däremot kan dom lätt utvecklas till en huvudvärk utan like. Men inte desto mindre är dom sociala medierna här för att stanna och då kan man möta det på två sätt. Antingen skärmar man av sig och försöker strypa utvecklingen. Något som är dömt att misslyckas. Eller så bejakar man utvecklingen, lär sig att hantera problemen och framförallt skapar man motvikter mot det som är negativt och det som är svårt.

Det är ungefär som med negativ information om dig på nätet. Att försöka ta bort den är nästan omöjligt. Vad man däremot kan göra är att dränka nätet i positiv information vilket gör att den negativa informationen drunkna i allt det andra. Men det i sin tur kräver ett engagemang och en strategi. Något som inte alla partier har förstått och än mindre gör.

*****
 
Läs mer på Socialdemokraterna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar