fredag 31 maj 2013

Stirra ner Carina Hägg

Jag sa innan idag att mitt skrivande skulle bli lidande den här helgen men jag hade en stund över så jag hann skriva ett litet inlägg i alla fall. Här kommer det.

Idag skriver ett antal kamrater en artikel på Dagens Arena med anledning av att Carina Hägg varit ute och snurrat kring vilka organisationer som hon tycker är berättigade statsbidrag eller ej. Hägg tar sin vana trogen sats i ett högt tonläge och anklagar vitt och brett organisationer av skiftande slag för att vara extremistiska. Hon blandar och ger på ett föga trovärdigt sätt. Bland annat får bildningsförbundet Sensus indirekt en rejäl känga. Sensus har nämligen samarbetat med bildningsförbundet Ibn Rushd. Ett förbund som enligt Hägg är extremistiska. Jag har svårt att se att Sensus skulle sätta hela sin heder och trovärdighet på spel genom att samarbeta med en extremistisk organisation.

Hägg är ofta ute när det vankas debatt om islam och hon är inte sen att anklaga hit och dit. Det hade väl varit sin sak om Hägg varit nån enskild satellit i ett diffust Internetuniversum. Men Hägg är riksdagsledamot för S och sitter i utrikesutskottet. Att då ge sig in i debatter med ett tonläge och en vokabulär som snarast för tankarna till partier på yttre högerflanken är högst anmärkningsvärt och framförallt besvärande. Främst för Hägg själv men också för partiet och för den offentliga debatten.

Jag har egentligen bara en sak att säga i saken och det är: stirra ner Carina Hägg.



*****
 
Bloggar: Anna på ämne
 
Läs mer på Socialdemokraterna

2 kommentarer:

  1. Om det finns grupper/organisationer som vill leda samhället i en annan riktning, tex jämställdhet, så är det väl bra att ta upp det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Häggs fall handlar det om såväl tonläge och språkbruk som hennes sätt att uttala sig som förandes partiets talan. Hon brister i båda delar.

      Radera