fredag 25 januari 2013

Härom stå valslaget 2014

Foto: bt.se
Jobben, jobben och jobben. Det är vad Socialdemokraterna fokuserar på. Jobben är nyckeln till ett gott liv för alla. Välfärden säkras om alla kan bidra efter förmåga. Då kan dom också få efter behov. Stefan Löfvens tyngd i frågan är enorm. Som fd facklig ledare är han van vid att kämpa för varje arbetstillfälle och för varje arbetstagare. Han förstår företagens villkor och han har egna idéer kring hur jobb kan skapas. Det ger trovärdighet. En trovärdighet som svenska folket belönar med stigande förtroende i jobbfrågan.

Moderaterna börjar känna flåset i nacken. Det är snart bara ett och ett halvt år kvar till valet och om jobbfrågan vrids ur Moderaternas händer så återstår bara ekonomin och det personliga förtroendet att spela på för Fredrik Reinfeldt. Två starka kort men långt ifrån tillräckliga för att känna sig säker på en valseger. Därför skrider borgarna nu till handling. En ny grupp tillsätts med uppdrag att, hör och häpna, komma på fler avdrag. Vad det ska vara för ett avdrag inom tjänstesektorn kan man bara spekulera i. Sedan tidigare har vi ju hör talas om IT-avdrag, butleravdrag (som ju nu ingår i RUT typ), gåutmedhundenavdrag, reparationsavdrag och jag har säkert glömt en hel hög med avdrag. Senast hörde jag något om köttskatteavdrag. Så var den gyllene avdragsgraalen ska finnas står väl skrivet i stjärnorna.

Vad jag inte riktigt kan förstå är varför inte alliansen föreslår en momssänkning över hela linjen. Om man på allvar tror att sänkta skatter på ett område ökar konsumtionen av tjänsten eller varan och man vill att konsumtionen ska öka så är det ju bara att sänka skatten rakt av. Därmed skulle, enligt högerlogiken, allting bli billigare, alla skulle handla mer och fler skulle få jobb. Teorin låter jättefin och högern tror på den. Varför inte skrida till verket?

Antagligen vågar inte borgarna ta fighten om skattetrycket i en frontalkonfrontation. Välfärden är redan skakig och man kan gissa sig till att en stor skattesänkardebatt skulle kunna skada förtroendet för borgerligheten ännu mer. Folk börjar känna in på bara skinnet att någonting är fel i landet Sverige, någonting har förändrats.

Rätt väg att skapa jobb är genom att skapa förutsättningar för tillväxtföretag, nya innovationer och genom satsningar på utbyggnad av infrastrukturen och välfärden. Och det är just här som Stefan Löfvens förståelse för företagande i allmänhet och industrin i synnerhet är av så stor betydelse. I en globaliserad värld där ett indiskt universitet kan utbilda 35 000 civilingenjörer per år så kan inte svenskt näringsliv konkurrera med sänkta skatter på städtjänster och bartenders. Svenska företag har stora problem att hitta rätt kompetens redan idag. Sverige behöver rustas och byggas för framtiden. Inte nedmonteras med skattesänkningar. Där kommer valet 2014 att stå. Det vet både Löfven och Reinfeldt.

För övrigt anser jag att vinstuttag i välfärden ska förbjudas!
 
*****
 
Bloggat: Roger om att Reinfeldt är ute i jobbfrågan
 
Läs mer på Socialdemokraterna

5 kommentarer:

  1. Det är lite av önsketänkande i det du skriver och lite av förväntat från en politisk sekreterare. Ur mitt perspektiv, som socialdemokrat och företagare börjar jag bli orolig. Jag hade förväntat mig mer av Löfvén och man ska vara försiktig med att haussa Löfvéns näringslivserfarenhet av den enkla anledning att den är satt ur ett fackligt perspektiv. Behöver med nödvändighet inte vara dåligt, men det är inte samma erfarenhet. Det finns och fanns många småföretagare både från S och potentiella andra väljare som förväntar sig mer. Avsaknaden av näringslivsknowhow på makronivå visar sig i de förslag som läggs. De började med affärsplanen och nu senast förslaget om att förändra den offentliga upphandlingen. Vid en första anblick verkar det senare förslaget helt ok. Vi vill minska andelen långtidsarbetslösa. Men, när man studerar detta och för alla oss som rör oss in och ut från olika upphandlingar så vet vi vilket ingrepp detta är i hela upphandlingssystemet.Pris/kvalitets aspekten som med ens dras undan. Jag har inte än hört ngn företagare oavsett politisk hemvist som sagt detta är ett bra förslag. Sanningen är att detta är ett skrivbordsförslag enkom populistiskt inriktat för att minska långtidsarbetslösheten. Låt oss minska den, men med kloka åtgärder, inte förslag som helt ger en annan dimension av upphandlingsförfarandet. Jag skulle säga att detta förslag slår hårdast mot småföretagen. Tanklöst. Måhända kommer det, pågår det ett småföretagarpaket från partiet. Man kan hoppas det. För ingreppet i den offentliga upphandlingen klarar bara de medelstora och stora företagen av. Sällsynt oproffessionellt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är socialdemokrat och det är som sådan jag skriver eftersom detta är min personliga blogg.

      När det gäller frågan om offentlig upphandling så har denna typ av upphandlingar använts i bland annat Holland. Man kan kräva att 5 % av lönesumman hos en entrepernör ska gå till att anställa långtidsarbetslösa. Jag tycker detta är bra. Sen är det precis som du säger ett gränsland mellan små företag och större företag. Att göra små upphandlingar som kan gynna småföretagande kan i vissa fall vara en effektivare åtgärd för att skapa jobb. Det måste avgöras från fall till fall. Kompetenta upphandlare hos beställarorganisationen är av stor betydelse.

      Radera
  2. Och just i Holland är missnöjet stort för det har skapat byråkrati och ojämlika konkurrensförhållanden. Jag tycker inte det är bra. Hela upplägget signalerar en ännu större byråkrati än vad som finns idag. Och om det är något som saknas är det kompetenta upphandlare, både inom kommun och inom det offentliga. Inom det företags område jag rör mig inom, management, så möter vi dagligen brister i beställarorganisationen och då i synnerhet inom den kommunala sektorn. Tyvärr. Att ytterligare lägga till en parameter är fel väg att gå. Sammanfattningsvis. Det finns andra och mer effektiva sätt att slussa ut långtidsarbetslösa än att via tvång och byråkrati göra det. Inga små och medelstora företag köper detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Niklas Bruun och Kerstin Ahlberg hänvisar till åtgärden när dom visar på möjligheter i upphandlingarna.

      http://www.sieps.se/sv/publikationer/upphandling-och-arbete-i-eu-20103

      Jag tror att man måste använda sig av både och. Det finns upphandlingar då det lämpar sig att ställa krav av denna typ. Andra upphandlingar, företrädesvis små sådana, lämpar sig inte.

      Vi var på företagsbesök med fullmäktige i höstas och där efterfråga många små och medelstora företag i Helsingborg bättre upphandlingar med sociala krav. Så jag är inte lika tvärsäker som du på att ingen köper det.

      Radera
    2. Jodå, jag känner väl till Sieps utredning som du refererar till. Svagheten i den är att den är generell i sin definition av sociala krav, när Löfven pratar sociala krav utifrån det senaste förslaget så blir det plötsligt inte helt jämförbart.Han definierar långtidsarbetslösa ur en pool. Och hur stort mitt sociala patos än är så vill jag veta VEM är det jag anställer in i mitt företag.
      Men möjligheterna som refereras till ska vägas mot det faktiska utfallet och hur det fungerar. Det blir en byråkratisk apparat är jag rädd för.
      Jag vill också ha bättre upphandlingar rent generellt och gärna med sociala krav. MEN, att servera de sociala kraven via en fördefinierad pool från Arbetsförmedlingen. Nej. Fråga samma företag som du träffade i höstas nu när förslaget är känt. Socialt ansvar är ingen seriös företagare emot,men det måste vägas emot insats och kostnad.

      Radera