lördag 12 januari 2013

Folkpartistisk separatism

Christer Nylander (FP) lämnar sitt uppdrag. För dom flesta är denne man helt okänd. Jag är ändå någorlunda insatt i svensk politik och jag hade ingen aning om vem han är. Christer Nylander var fram tills nyligen alliansens näst högste kulturpolitiker efter kulturministern, den betydligt mer välkände Lena Adelsohn Liljeroth (M). Detta säger en hel del tycker jag om såväl alliansens som Folkpartiets kulturpolitik. Dom kommer inte fram*.

Det stora problemet är kanske ett helt annat. Nämligen det att vi talar alldeles för lite om kultur. Jag är den förste att skriva under på detta. En kulturdiskussion som går djupare än biotoppen är svår att hitta och det förklarar också varför Håkan Juholts installationstal väckte sådan uppmärksamhet. Plötsligt stod där en toppolitiker och pratade om kulturpolitik. När hände det senast?

Men åter till folkpartistiske Nylander. Jag tycker att Nylander är modig. Han anklagar såväl sitt eget parti som alliansen för att inte prioritera kulturpolitiken. Den som har följt med i politiken sedan 2006 instämmer förmodligen i denna dom. När alliansen pratar politik så pratar man jobb (som jobbskatteavdrag och skattesänkningar), ekonomi (som svångrem och skattesänkningar) och utbildningspolitik (som tidigare betyg, mer administration och hör och håpna, skattesänkningar). Dom få gånger kulturen har varit uppe så har den främsta orsaken varit kritik. För dom breda folklagren blev väl kulturministern känd när hon skar upp en tårta på Moderna museet. Även detta är talande för alliansens kulturpolitik.

Det man kan fundera på i sammanhanget är också hur framtiden för borgaralliansen ser ut. Folkpartiet på Gotland har lämnat alliansen. Runt om i landet har centerpartister goda samarbeten med S och skulle Annie Lööf gå på pumpen och tappa ytterligare så är centerrörelsen inte oäven för förändring. Och här i Helsingborg gnisslar det betänkligt i den styrande alliansen bestående av M, FP och KD. Tyvärr har jag inte i nuläget någon referens på det**. Det är alltså inte självklar på något sätt att alliansen kommer att hålla. För frågan är ju hur många "Nylanders" det finns runt om i dom små allianspartierna. Jag misstänker att dom är fler än vi anar.


* Å andra sidan ska jag villigt erkänna att jag är rätt dåligt insatt i vem som är S ansvarige kulturpolitiker men efter en snabb koll så visade det sig att det är Gunilla Carlsson (S). Jag lämnar helt enkelt åt läsaren att avgöra om kulturutskottets presidie får den uppmärksamhet som dom förtjänar eller om det är deras egen förskyllan att dom inte kommer fram bättre i debatten.
** Detta är i sig en ganska lustig historia. Sedan tidigare har KD och FP gått till S och MP i frågan om Drottninggatan/Järnvägsgatan. I onsdags blev hela historien så infekterad att Helsingborgs Dagblad hade en artikel inne i går (11/1) eftermiddags där Maria Winberg-Nordström (FP) kritiserar Peter Danielsson (M) mycket kraftigt. Av någon outgrundlig anledning tog HD därefter bort artikeln. Någon riktig förklaring till varför har inte kommit än men fortsättning lär följa.

*****
 
För övrigt anser jag att vinstuttag i välfärden ska förbjudas!
 
*****
 
Läs mer på Socialdemokraterna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar