torsdag 3 januari 2013

Ett hjälpmedel för oss bloggare (och alla andra)

Ibland får man små tips som gör att man kan förbättra sitt bloggande och lära sig något på samma gång. På nyårsafton tipsade min pappa mig om "Lix". Lix är enligt Wikipedia "en akronym för läsbarhetsindex" och utvecklades av Carl-Hugo Björnsson på 60-talet. Med detta verktyg kan man snabbt och enkelt analysera hur svåra texter är. Jag körde mina senaste inlägg och dom hamnade mellan 30-45 vilket innebär att dom är lättläsa till medelsvåra i nivå med normal tidningstext. Eftersom jag vänder mig till allmänheten och hoppas på att mina inlägg ska vara tillgängliga och begripliga så är jag väldigt nöjd med detta. För oss politiker, som ofta anses prata och skriva på ett svårt och otillgängligt sätt, är detta verktyg mycket bra. För en bloggare känns det som en nyckelkunskap. Hur träffsäkert och exakt verktyget är har jag egentligen ingen aning om men det är i alla fall ett hjälpmedel som man kan använda sig av om man vill.

(Ovanstående text fick ett index på 39 vilket gör den lättläst.)

För övrigt anser jag att vinstuttag i välfärden ska förbjudas!
 
*****
 
Läs mer på Socialdemokraterna

2 kommentarer:

  1. Jag testade mina texter också. Ligger inom samma spann. Det är bra. Känns också skönt. För då har jag texter som folk ska kunna läsa utan problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är viktigare än man tror att texterna är lättillgängliga.

      Radera