torsdag 10 januari 2013

Det är knappast så att vi under skatten digna i Skåne

Nytt år, nya tider. Om det vore så väl. Den ständiga följetongen från i fjol, den skånska sjukvården, fortsätter i samma hjulspår. Moderaten Michael Sandin kallade det hela för en tidningsanka i sann småstadspampig anda och med det förväntades vi alla lämna det hela bakom oss. Fast jag ska inte vara orättvis, även moderater i storstan tycker att vi ska glömma bort deras misskötsel av dom gemensamma angelägenheterna så Sandin är inte ensam om sin nonchalans. Inte för att det på något sätt gör saken bättre.

Nu ställs operationer in pga att det saknas vårdplatser. Den oinvigde förleds lätt att tro att "vårdplatser" handlar om fysiska placeringar. Att det saknas tillräckligt många rum för att lägga alla patienter i. Så är det ibland men framförallt handlar det om att det saknas personal att bemanna upp sjukhusen med. Personalen räcker helt enkelt inte till. Ibland är det också så att det finns ett helt team redo att göra en operation men då saknas det en narkosläkare eller något liknande. Någon luft i systemet finns det inte heller. Sjukvården är fullständigt sönderslimmad och som Socialdemokraterna i Region Skåne har påpekat så krävs det helt enkelt mer pengar för att kunna göra vården effektivare.

En effektiv vård behöver dessutom inte, enligt min tolkning, betyda att den i alla lägen blir billigare. I alla fall inte i skede ett. Mer pengar kan ge bättre flöden, kan främja innovationer och göra att man vågar prova nya angreppssätt och tekniker, vilket i skede två eller tre kan ge besparingar. Som det är nu finns det inget utrymme för innovation och nytänk i vardagen på dom skånska sjukhusen. Personalen har fullt upp med att springa häcken av sig för att hinna med. Man kan också fundera på om det i alla lägen är den billigaste vården vi efterfrågar. Jag tycker snarare att det är den bästa vården som borde vara ambitionen.

Jag refererade tidigare idag till Göran Greiders artikel i Metro häromdagen och jag känner mig nödgad att göra det igen. Greider talar om att vi ser samhället "rum för rum" istället för att se helheten. Han skriver bland annat: "...de flesta av de saker jag räknade upp har ungefär samma orsaker: såväl smutsiga toaletter som för stora barngrupper och dålig äldreomsorg är bilder av skattesänkningar."

Detta citat blir än mer levande för oss skåningar i skenet av att vi har den lägsta landstings-/regionskatten i hela landet. Det är alltså inte så att vi skåningar dignar under något skattetryck. Tvärtom finns det outnyttjat utrymme att använda för att stötta upp den skånska sjukvården. Ett utrymmet som vi skånska socialdemokrater har sett och därför vill använda oss av. Men borgerligheten, med stöd av Miljöpartiet, väljer att offra den skånska sjukvården framföra att höja skatten. Ett offer som kommer stå såväl enskilda skåningar som regionen i stort mycket dyrt.

För övrigt anser jag att vinstuttag i välfärden ska förbjdas!
 
*****
 
Bloggat: Peter J på ämnet
 
Läs mer på Socialdemokraterna 

12 kommentarer:

  1. Skattetryck för vanlig löntagare ligger runt 70% om man räknar med alla skatter och avgifter så nog dignar vi ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt en sida som du ofta själv refererat till så är skattetrycket i Sverige 44,5 %.

      http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetryck-i-Sverige-och-internationellt/

      Avgifter bör rimligtvis inte räknas in i skattetrycket.

      Radera
  2. Räknar man in alla skatter och avgifter så blir det ca 70%.
    Vi har moms, drivmedelsskatter, elskatter etc etc

    Jag har ändå varit snäll och inte tagit med allt.
    Avgifter som man måste betala t.ex TV-avgift betraktar jag även den som en skatt. Hade den varit frivillig och jag hade kunnat få ha en TV och valet att endast se de privata kanaler jag vill ha som är reklamfinansierade vore det en annan sak.

    SvaraRadera
  3. Sen får du skilja på skattetryck för landet (Skattetrycket beräknas som kvoten mellan de totala skatteintäkterna och BNP. ) och skatteuttag för en genomsnittlig löntagare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får gärna posta en referens till dina påståenden.

      Konsekvensen av ditt ställningstagande, oavsett skattetryck, är att cancerpatienter får sina operationer inställda idag pga platsbrist. Detta när skåningarna betalar lägst regionskatt i landet. Är det något vi kommer att digna under är det oket av den borgerliga lågskattepolitiken.

      Radera
  4. Är du politiker så torde det ingå att sätta sig in i verkligheten.

    Hur mycket av en genomsnittlig löntagares årslön som stat/kommun/landsting tar ut av denna i form av skatter och avgifter borde ingå i allmänkunskap tycker jag.

    Här har du exempel :

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Skattefridagen

    Men dessa tar inte hänsyn till allt för en genomsnittlig arbetare ... en rimlig uppskattning ligger kring ca 70%, dvs skattefridagen skulle då inträffa i mitten av augusti.

    Sluta slösa pengar, avskaffa landstingen, sluta med offentliga fiaskon som t.ex Hallandstunnlar och andra vansinniga infrastrukturprojekt så räcker nog slantarna ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att hoppa på mig och påstå att jag är okunnig och verklighetsfrånvänd känns inte riktigt som en seriös öppning. Det osar mer av politikerförakt och sådant undanber jag mig om du ska skriva kommentarer.

      Noterar också att dina 70 % inte nämns på Wikipediasidan så du har fortfarande inte redovisat hur denna nivå har kommit till. Dessutom är det referenser i huvudsak till Skattebetalarnas förening så innehållet på Wikisidan är knappast något objektivt eller opartiskt. Snarare propaganda.

      Vidare kan man notera att anglosaxiska länder med mycket stor ojämlikhet ligger lågt procentmässigt i listan medan välfärdsstater med betydligt större jämlikhet ligger högt. Summa summarum, du vill avskaffa välfärdsstaten till förmån för ojämlika system. En uppfattning som jag inte delar.

      Radera
  5. Om man som politiker debatterar som du i specifika frågor bör man veta vad man talar om.

    1. Sverige har ett av världens högsta skattetryck. Det finns andra länder med motsvarande välfärd eller bättre inom olika områden som klarar sig med mindre skatter.

    2. DU är inte opartisk eller objektiv. Du för fram propaganda.

    3. Du måste lära dig att skilja på en stats skattetryck och det skatteuttag en genomsnittlig löntagare har.

    4. Stat/kommun/landsting slösar bort stora pengar. Bara dålig offentlig upphandling har sagts slösa bort ca 100 miljarder. Sedan har vi skattefusk, bidragsfusk. Vi har extremt dyra satsningar på infrastruktur som är bortkastade pengar (t.ex tunnlar i åsen, JAS plan, ubåtar, olönsamma järnvägsspår etc etc).

    Jag återkommer om de 70% när jag har tid att sammanställa material om detta.

    Dina slutsatser om vad jag vill är bara fåniga. Du försöker klistra på mig åsikter som jag inte har.

    SvaraRadera
  6. PS - Ser nu att jag glömde ta hänsyn till de senaste 6 åren med allians. De har lyckats förbättra situationen radikalt för den genomsnittlige löntagaren mha jobbskatteavdraget. Jag hade läget 2005 i tankarna.

    Det innebär att skatteuttaget numera ligger runt 55-60% om man tar hänsyn till alla skatter och avgifter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig påstått att jag är opartisk eller objektiv. Precis som att Skattebetalarnas förening inte är det. Därför används inte heller jag som referens av kommentatorer på bloggen när det gäller skattetrycket.

      Att vi har högt skattetryck är helt klart och som jag skriver, det är för att vi har en välfärdsmodell som fordrar högt skattetryck och som skapar hög jämlikhet. Du gillar inte vår välfärdsmodell, du gillar inte hög jämlikhet, därför är du emot detta. Du tror dessutom att vårt samhälle vore bättre om vi hade låga skatter.
      Jag gillar svensk välfärd, jag gillar jämlikhet och jag anser, med referens till bland annat Tim Jacksons "Välfärd utan tillväxt" och "Jämlikhetsanden" av Wilkinson&Pitchett, att jämlika samhällen med nordisk välfärdsmodell är bättre samhällen.

      Angående ditt PS så är det en makalös resa vi har gjort i så fall. Från 70 % till 55 % på sex år. Om det nu är så, vilket du inte har visat en enda referens på utan ska räkna ihop själv, så är det ju märkligt om det inte har någonting med operationsstoppet på SUS att göra.

      Jag betalar gärna 60 öre mer i regionskatt för att sjukvården ska bli bättre. Du gör det inte. Där har du åsikten du bär och därmed också konsekvenserna av denna åsikt Jonny. Det är inget jag pådyvlar dig.



      Radera
  7. Det intressanta kopplat till ditt inlägg är att det tydligen finns pengar att avlöna avdankade politiker med guldkantade pensionsavtal. Tydligen är detta viktigare än cancerpatienter och så länge odugliga politiker och byråkrater inte rensas ut från Region Skåne vill inte jag betala mer i skatt.

    Varje sunt tänkande människa borde inse att Landstingen inte fungerar och kan avvecklas varmed mer pengar kan gå till vård istället för byråkrati.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fallet Tufvesson är illa men 2,5 miljoner kr är en droppe i havet när sjukvården går med miljardunderskott. Men det är som sagt inte bra. Jag hoppas SKL snart kommer med sina förslag. Det behövs.

      Radera