tisdag 2 oktober 2012

Ogilla mycket

Mycket av ens liv på Internet styrs av algoritmer. T ex blir dina tidigare sökningar i Google till preferenser för framtida sökningar. Med andra ord, om du söker på något väldigt ofta kommer Googles sökmotor i framtiden gissa på att du kommer att söka på det du brukar eller på något närliggande. Exakt hur det där fungerar kan inte jag svara på. Jag vet bara att det fungerar. Eller i alla fall för det mest.

Reklam på Facebook är också styrd av detta om jag inte är helt fel på det. Men ibland blir det väldigt fel. Som idag t ex när jag med stor avsmak noterade att "Nationell idag", en högerextrem tidning, låg som "gilla"-alternativ på min sida. Jag misstänker att det är med anledning av att jag ofta skriver om politik som gör att det här kommer upp men någonting är väldigt fel om algoritmerna får mina politiska inlägg till att ha "Nationell idag" som preferens. Jag brukar snarare spy rätt mycket galla över fascister och deras partier men säg den dator som är perfekt.



Därutöver kan jag ifrågasätta varför Facebook vill ha den typen av sidor på sina servrar men i någon slags allmänvilja till yttrandefrihet så är det väl därför dom släpper igenom det. Även om Facebook som företag inte behöver bry sig speciellt mycket om yttrandefriheten.

För övrigt anser jag att vinstuttag i välfärden ska förbjudas!
 
*****
 
Läs mer på Socialdemokraterna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar