torsdag 18 oktober 2012

Könsdiskriminering på SAS

Igår var jag i Stockholm och såg partiledardebatten på plats i riksdagen. Det var i samband med att vår valkrets hade träff som vi hade förlagt detta möte i Stockholm och vi fick dessutom möjlighet att träffa Stefan Löfven, Mikael Damberg och Magdalena Andersson. Alla tre besökte vårt möte och satt ner en lång stund och samtalade om budgeten, dagspolitiken, debatten och vinster i välfärden. Jag passade också på att påminna såväl Stefan som Magdalena om betydelsen av en fast förbindelse över norra Öresund.

Efter en lång dag flög jag hem med SAS. Trött som jag var hade jag inte speciellt mycket i tankarna. Men när jag gick på toa ändrades detta med en gång. Skälet var enkelt. Det fanns nämligen tre skyltar av "betydelse" i toalettsvängen på detta SAS-plan. Skylt 1 såg ut såhär:



Inget fel på detta. En manlig och en kvinnlig symbol visar att toan är till för såväl män som kvinnor. Inne på toaletten fanns två skyltar. Skylt nummer 2 handlade om var man ska slänga skräpet och såg ut så här:


En streckgubbe visar på ett prydligt sätt var man ska slänga skräpet. Figuren i sig, när den står ensam, är i mina ögon könsneutral. Den kan givetvis också tolkas som en man. Den tredje och sista bilden gällde blöjbyten och såg ut såhär:


Plötsligt har figuren fått klänning och har därmed getts ett kön. Bilden berättar att det är kvinnor som använder skötbordet.

Någon på SAS eller flygtillverkaren menar alltså att toaletten är till för båda könen, skräpet slängs av alla (alternativt av män) och att kvinnorna byter blöjorna. Detta är lika idiotiskt som att skötbord bara finns på damtoaletterna på många ställen. Könsmönster befästs via arkitektur och symboler utan att vi egentligen reflekterar speciellt mycket över det hela. Jag visade bilderna för ett antal personer och i princip alla reagerade kraftigt på bildspråket som förmedlas. Om det hela är diskriminering i lagens mening är jag inte tillräckligt juridiskt kunnig för att svara på men att det gör det i social mening kan jag däremot med all säkerhet intyga. Skärpning SAS!

För övrigt anser jag att vinstuttag i välfärden ska förbjudas!
 
*****
 
Läs mer på Socialdemokraterna

6 kommentarer:

  1. Det är inte blöjor utan mensbindor. Just for information!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej. Det är på skötbordet. Jag öppnade och kollade. Sas svarade för övrigt på Twitter och sa att dom skulle meddela Boeing synpunkten.

      Radera
  2. Du får väl hitta på en henfigur och lagstifta om ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skriver funkar vanlig streckgubbe utmärkt om den används konsekvent. Problemet här är att man gör skillnad när det kommer till ett skötbord. Det är då problemet uppstår.

      Radera
  3. Hej. Jag vet att det var länge sedan som detta skrevs men jag måste bara fråga en sak.. Vadå för problem? På vilket sätt är det diskriminerande? mot vem? Mot kvinnor? Ok, jag är en kvinna. Stör jag mig på det? Nej. Tycker jag att det är diskriminerande på något sätt? Nej. Eller är det mot män? Ok. Då kan jag inte veta och svara på det eftersom jag inte är en man. Men ta en penna och rita dit en till streckgubbe då om det är så himla viktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anneli!
      Som jag skrev i svaret ovan är problemet att SAS inte är konsekventa. Att plötsligt använda sig av en kvinnlig symbol när en viss syssla ska symboliseras är att spela på dom könsnormer vi dessvärre har i samhället och bekräftar den rådande ordningen. Däri ligger problemet.

      Radera