torsdag 4 oktober 2012

Jag har läst Tony Judts "Illa far landet"



Häromdagen läste jag ut Tony Judts "Illa far landet". En uppgörelse med nutidens individualiserade och globaliserade värld. Judt, som var brittisk historiker, skriver om hur socialdemokratin ska kunna tackla en ny tid och hur en ny epok i vår historia ser ut att ta sin början. Jag är djupt imponerad av Judts klarsynthet och hans sätt att både beskriva historien och nutiden.

Boken är inte helt lätt att läsa. Det är många citat, många akademiska termer och det är mycket information som far igenom sidorna. Men samtidigt är detta bra för det ger läsaren tid att faktiskt reflektera över innehållet. Om en bok är allt för lätt att läsa riskerar man att susa igenom den utan att stanna upp och då försvinner just det där reflekterandet över texten som är så viktigt.

Jag tycker definitivt att boken bör läsas. Inte bara av socialdemokrater och dom som är intresserade av att utveckla den demokratiska vänstern utan även av andra med helt andra politiska åsikter. Judt anlägger ett perspektiv på historien som ger en tankeställare kring statens roll och vilka konsekvenser den oreglerade kapitalismen får. Ett perspektiv som är lätt att missa när man befinner sig mitt uppe i den storm av förändring som är vår nutid.

För övrigt anser jag att vinstuttag i välfärden ska förbjudas!
 
*****
 
Bloggat: Marika Lindgren Åsbrink har recenserat boken mer utförligt
 
Läs mer på Socialdemokraterna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar