tisdag 23 oktober 2012

Igår Palme

Foto: svd.se
Filmen om Palme av Kristina Lindström och Maud Nycander har blivit recenserad sönder och samman vid det här laget så jag tänker inte ge mig in i någon större utsvävning kring filmen och dess innehåll. Jag såg den igår på arbetarekommunens medlemsmöte och vår nya ombudsman Åsa Holmqvist hade gjort ett förnämligt arbete med både ljud och bild. Det var en speciell känsla att se filmen tillsammans med kamraterna i arbetarekommunen. Ovanpå allt i Folkets hus stora sal. Riktigt häftigt var det!

Som alltid med personporträtt så utelämnas vissa delar, andra delar omnämns men i andra ordalag än vad man hade förväntat sig och i en skildring av Palme känns det som att man skulle kunna ha med så otroligt mycket mer. Samtidigt är det fullt förståeligt att man inte kan ta med allt så ingen skugga ska falla på Lindström och Nycander.

Frågan är dock hur mycket mer Palme vi orkar med. Dom senaste åren har en handfull böcker utkommit av Östberg, Berggren och Greider m.fl. Och nu en film på det. Att pumpa en historia hur länge som helst skapar någon form av utmattning kring personen i fråga och jag hoppas verkligen inte att det ska inträffa med vår känsla av Olof Palme. Han förtjänar så mycket bättre.

För övrigt anser jag att vinstuttag i välfärden ska förbjudas!
 
*****
 
Läs mer på Socialdemokraterna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar