onsdag 10 oktober 2012

Även vi politiker måste vara innovativa

Har precis varit uppe på Helsingborgs Näringslivsdagar (#nldag på Twitter). Jag och Mikael Skoog minglade lite, snackade med några företagare och jag noterade att det var ont om vegetariska alternativ på smörgåsfaten. Inte för att det stör mig men det är en reflektion man kan ha.

En annan reflektion var en tanke som en föreläsare hade och som förmedlades på Twitter. "En god idé kännetecknas av att någon i rummet reser sig och säger nej för h*lvete". Jag tycker att det ligger väldigt mycket i detta. Att våga tänka stort och att våga tänka nytt är provocerande. Det märker vi bland annat när t ex Fredrik Reinfeldt varnar för att just visioner är kostsamma. Vi märker det också när vi i S inte utmanar mer än kring olika nivåer på skattesänkningar och kring när förslag bör läggas. Pagrotskys skatteutredning ger också för handen att när folk har vant sig vid något så ska man inte ifrågasätta det hela.

Konsekvenserna för den politiska utvecklingen i form av nytänkande är radikala. Det blir som en våt filt över hela det politiska samtalet när detta inte tillåts och precis som jag var inne på igår så tror jag inte det är så man bygger ett (gott) samhälle. Vi som politiker ska inte vara förvaltande. Vi ska våga se över nästa krön och vi ska våga drömma om ett bättre samhälle. För att prata lite näringslivsspråk så måste vi våga vara innovativa.

För övrigt anser jag att vinstuttag i välfärden ska förbjudas!
 
*****
 
Läs mer på Socialdemokraterna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar