lördag 22 september 2012

Jag har läst "Den gamle och havet" av Ernst Hemingway

Som sagt, mycket böcker just nu. Eftersom jag reste till Stockholm igår passade jag på att läsa ut "Den gamle och havet" av Ernst Hemingway. En bok som dom flesta har hört talas om och som kallats Hemingways sista mästerverk. Fast i ärlighetens namn begriper jag inte riktigt vad som är så mästerligt med den. Och att den vägdes in i ett nobelpris är ännu mer obegripligt.

När man läser efterorden får man en hel drös förklaringar på vad dom olika bilderna i boken handlar om och att där är en mängd religiösa liknelser m.m. För mig är det faktiskt bara trams. So what om det var 3,7 eller 40? Möjligen om man är kristen så kan man se något av betydelse i detta men för mig som ateist blir det hela helt meningslöst. Visst är det en lite smågullig historia om en gammal man som kämpar för någon slags inre frid och tillfredställelse men att man kan få Nobelpriset för sånt är helt ofattbart för mig. Hur som helst, nu har man läst den och det är väl bra så.

För övrigt anser jag att vinstuttag i välfärden ska förbjudas!
 
*****
 
Läs mer på Socialdemokraterna

2 kommentarer:

  1. Hur folk uppfattar böcker varierar ju, men klart att det var en nobelprisbok, i synnerhet som den vilade på en del andra tunga böcker. du får inte glömma att sättet han skrev på har andra tagit efter, och därför verkar inte Hemingway så märklig kanske.
    det finns en mycket bra inläsning av Den Gamle Och Havet av Max von Sydow, lyssna på den, tror du kommer att upptäcka fler dimensioner då!'
    det religiösa kan man kanske hitta, men lika mycket det gröna, och solidariteten mellan generationerna. och en hel del annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag göra. Tack för tipset.

      Radera