torsdag 28 juni 2012

Jag har läst Tony Blairs memoarer "Mitt liv, min resa"


Foto: tonyblairoffice.org

Jag har precis plöjt igenom Tony Blairs memoarer "Mitt liv, min resa" och vad kan man säga. Så mycket lysande och ändå så fel. Blair representerar ett decennium då dom progressiva krafterna i världen hade makten samtidigt som det nyliberala paradigmet började krackelera och givetvis är Blairs politiska gärning starkt färgad av tidsandan. Boken avhandlar allt från freden i Nordirland, stora reformer av offentlig sektor, reformeringen av rättsväsendet, 11/9-attacken och därpå följande Irak och Afghanistankrig samt en rad andra inrikes- och utrikespolitiska frågor. Man blir djupt imponerad av Blairs meritlista och saker som han kan vara stolt över är bland annat hans reformering av ett gammalt och stelbent Labourparti till en valvinnande maskin och hans insatser för freden i Nordirland. Han kan vara mindre stolt över sina insatser i Irak och Afghanistan men lika självfallet som att en del tycker att han gjorde fel så tycker Blair själv att han gjorde rätt. Hans kritik av medierna är också skarp och i mångt och mycket riktig.

Om man lägger åsikterna i sakfrågorna åt sidan så kan jag inte annat än imponeras djupt av Blair. Hans intellekt, hans analytiska förmåga och hans uppriktighet är beundransvärt. Samtidigt upplever man en förändring av politikern Blair från hans första år vid makten och mot hans resonemang i slutet av sin karriär. Hans lyhördhet har ersatts av ett patos om att göra ”rätt” istället för att göra vad folk ”tycker”. Summan av kardemumman blir att Blair höjer sig själv ganska högt över resten av mänskligheten vilket inte är riktigt klädsamt. Likheterna med andra trötta regeringschefer (tänk Reinfeldt) är slående.
 
Boken är relativt lättläst men den spänner över mer än 800 sidor så ska man ge sig på boken bör man antingen ha väldigt mycket tid eller vara väldigt intresserad. Blair har helt klart mycket att säga om både progressiva rörelser, dess politik och deras roll i vår nutid och framtid.
 

För övrigt anser jag att vinster i välfärden ska förbjudas!
 

*****

Läs mer på Socialdemokraterna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar