tisdag 12 juni 2012

Det går dåligt för Folkpartiet och då är det invandrarna som är problemet

Det går dåligt för Folkpartiet. Det har det gjort förr. När det går dåligt för FP version 2000-talet dammar partiet av invandringsfrågan. Någon måste ju få skulden för Folkpartiets dåliga siffror och vem passar bättre då än en svag grupp? Om det inte är sossarnas fel, vilket det ju egentligen alltid är, så måste det vara invandrarnas fel. Det kan ju inte vara så att Folkpartiets politik är fel och att det är den som väljarna säger nej till.

Fenomenet började i valet 2002. Då introducerades idén om språktest för medborgarskap. Inspirerade av dom hårdare tagen som initierats i Danmark skulle Folkpartiet lösa det så kallade integrationsproblemet. Genom språkkrav skulle detta problem "quickfixas". Av idéns karaktär kan man snabbt sluta sig till att invandrares problem är att dom inte är tillräckligt assimilerade. För varför är annars svenska språket så viktigt? Om jag är forskare på universitetet eller dataingenjör i näringslivet och arbetar uteslutande på engelska är det väl inte svenska språket som är problematiskt? Eller om jag talar någon av våra fem minoritetsspråk och flyttar från Norge till Sverige och inte lär mig svenska. Är det ett problem? Jag har rätt att sköta min kontakt med myndigheterna på mitt minoritetsspråk. Varför får jag då inte bli svensk?

Det är en stor chimär att man måste tala svenska för att klara sig i det svenska samhället. Det går alldeles utmärkt att leva ett gott liv i Sverige utan att yttra ett svenskt ord på flera veckor. Lärdomen av det borde vara att vi i Sverige måste lära oss att hantera människor för vem dom är istället för att försöka göra om dom till något annat.

En vän till mig som jobbar inom socialförvaltningen i Malmö Stad berättade för mig att ca 50 procent av klienterna i stadsdelen Fosie talar arabiska. I samma stadsdel finns inte en enda socialsekreterare som pratar flytande arabiska. Man får ta det för vad det är, en utsaga av en individ som arbetar i verksamheten i staden. Det innebär att det inte är någon exakt vetenskap men det sätter fingret på en springande punkt för hela frågan. Vore det inte bättre om man såg till att utbilda arabiskttalande socialsekreterare som kan arbeta med den arabiskttalande gruppen på arabiska? Då känner dom arabiskttalande sig väl mottagna, dom förstår mycket lättare vad samhället förväntar sig av dom och det skapas en dialogyta som idag inte finns. Då kan man också lättare motivera människor att ta ansvar för sitt lokalsamhälle och för att bli en positiv kraft. Samma tanke kan föras över på många andra arbetsplatser. Se till att människor möts på sina villkor och hanteras som individer för att därifrån bygga dom starkare.

Därifrån kan man sedan se till att erbjuda människor utbildningar och jobb för att dom successivt ska lära sig svenska språket. Som jag skrivit om tidigare kan det få rakt motsatt effekt att dra undan människors försörjningsmöjligheter. Det gynnar bara svartarbete och kriminalitet. Folkpartiet, som kallar sig för liberaler, borde faktiskt förstå detta väldigt enkla samband. Man ska hjälpa människor att växa och ge dom möjligheter därtill. Inte banka ner dom i fattigdom om dom inte lyder.

*****

Läs mer på Socialdemokraterna

6 kommentarer:

  1. Banka ner dem i fattigdom är exakt vad de senaste årtiondenas politik på området lyckats med.

    Du vill fortsätta med den och tydligen till och med förvärra situationen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Edit:

      Det senaste årtiondena har borgerligheten styrt i 9 år och således S, tillsammans med borgare, miljöpartister och vänsterpartister i 13. Om man bara tar 1990 tills idag. Då menar du alltså att något annat än dessa sju partier borde styra? Det enda som återstår då är ju SD och dom vet jag att du inte stödjer Jonny. Så jag förstår inte riktigt vad du menar.

      Har man definitivt inte fört den politik som jag föreslår. Om så var fallet hade ju inte situationen som jag refererar till uppkommit i Malmö stad.

      Radera
  2. Ja det är ju viktigt att finna syndabockar. Och när nu redan Reinfeldt själv varit ute och fiskat i det bruna vattnet så har ju det släppt på alla fördämningar.

    SvaraRadera
  3. Språket är den viktigaste nyckeln in i samhället för oss alla. Det borde inte vara så kontroversiellt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det betyder inte att alla personer på en geografisk yta eller med samma medborgarskap måste tala samma språk. Det är förmågan att kunna ETT språk, inte samma, som är av betydelse.

      Radera
  4. Jag tycker att alla borde tvingas lära sig åtminstone tyska, franska, spanska och ryska förutom engelska. Skulle ge Sverige en enorm konkurrensfördel.

    SvaraRadera