torsdag 14 juni 2012

Även Lena Mellin kan

Dag två på budgetmötet här i Helsingborg och det mesta är klart sen igår. Endast några mindre nämnder återstår och därför tar jag mig faktiskt friheten att blogga lite. Dock är inte fullmäktige slut för att budgeten är klar. Frågan om Ångefärjetomten och dess framtid återstår. En debatt som säkerligen kommer att pågå ett tag.

En intressant sak som inte har ett dugg med fullmäktige i Helsingborg att göra är Lena Mellins ledare i Aftonbladet idag. Det är inte ofta jag tycker att Mellin är klockren men idag lyckas hon faktiskt med det konststycket. Mellin sätter fingret på solidaritetsnerven och pekar på hur lyckligt lottade vi i Sverige är jämfört med många andra länder i Europa. Vi har gått igenom vårt stålbad under 1990-talet och därför står vi starka idag. Socialdemokraternas finanspolitiska ramverk har tjänat landet väl och därför kan vi idag diskutera sommarskola och restaurangmoms. En lyx på många sätt.

I sammanhanget måste man dock erinra om att det finanspolitiska ramverket numera kan användas på ett sätt som det inte var tänkt. Om denna sak har det skrivits en hel del och jag tänker inte fördjupa mig i frågan just nu. Att det behövs ett sysselsättningspolitiskt ramverk står dock helt klart. Och vem tror ni har kläckt den idén? Jo, S såklart.

Nu ska jag tillbaka in i KF-salen och höra klart på budgetdebatten.

*****

Läs mer på Socialdemokraterna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar