tisdag 3 januari 2012

Ta bladet från munnen och säg vem du vill ha som partiledare då

Jag har lite svårt att förstå den storm i ett vattenglas som Ylva Johanssons blogginlägg har skapat. Ylva menar, om jag tolkar henne, att S dåliga opinionssiffror beror på Håkan Juholts fadäs i höstas och visst är det så. S har problem just nu för att Juholt blev utsatt för ett sällan skådat mediadrev. Juholts, och partiets, hantering av frågan har varit katastrofalt dålig vilket också förklarar drevets längd och kraft. Men det är lätt att vara efterklok och när man sitter med facit i hand kan man ha massor av synpunkter helt utan konsekvenser.

Krypskytte eller inte, jag har lite svårt att kalla öppen kritik för krypskytte eftersom en krypskytt inte syns och man inte vet var skotten kommer ifrån. Men det är alltid lätt att kritisera. Det är också lätt att ropa på förändring med diverse superlativ som beskriver hur bra det blir om man bara kastar det gamla på sophögen och omfamnar det nya. Problemet är att det där nya är helt odefinierat.

Vi har några bloggare som bubblar av idéer vars ledord är öppenhet och transparens. Det är en teori som motsägs med kraft av t ex Anne-Marie Pålsson som beskriver ett hierarkiskt och slutet moderat maktparti som det, helt uppenbart, har gått ganska bra för. Öppenhet och transparens betyder alltså inte per automatik att ett parti blir bra. Därmed inte sagt att inte öppenheten är önskvärd. Men det är två helt olika saker att önska något och att se något som belagt nödvändigt.

Sen har vi ett antal sidesteppade riksdagsledamöter som åkte ut med badvattnet när Juholt kom till makten. Dessa har framförallt frontats av Thomas Östros och det är en svårdefinierad skara. Ylva Johansson, som trots allt är framträdande inom arbetsmarknadspolitiken för tillfället, är svår att definiera som sidesteppad men visst, hon åkte ur VU. Vad denna grupp vill åstadkomma med sin "kärleksfulla kritik" vet jag inte riktigt. När dom själva satt vid maktens grytor under Perssons regering skulle ingen av dom någonsin gå ut och kritisera partiledaren på det sätt som nu sker. Varför partiet nu plötsligt behöver ett gäng bångstyriga riksdagsledamöter som kommunicerar via Aftonbladet och SVT det förstår jag inte riktigt. Kärlek kan som bekant ta sig många uttryck och är inte alltid helt logisk.

Sist har vi ett gäng proffstyckare som aldrig ger sig. Jonas Morian är denna grupp personifierad och jag tänker faktiskt inte lägga någon mer tid på att prata om denna man. Vad han önskar det socialdemokratiska partiet låter jag vara osagt.

Nu har jag en uppmaning till alla dessa personer som uttrycker sin skepsis mot Håkan Juholt i mer eller mindre förtäckta ordalag. Vad är ert alternativ och om alternativet är att Håkan Juholt ska avgå vem vill ni se som partiledare? För jag är innerligt trött på "Juholt måste bort", "Juholt är en för stor belastning" och "Juholts har mycket kort tid på sig annars så". Vem ser ni som efterträdare och hur vill ni att processen ska gå till?

För en sak ska man komma ihåg. Det socialdemokratiska partiet har stadgar som ska följas och dessa stadgar är inte ändrade sen sist vi valde partiledare. Som jag påpekat förut kommer alltså en partiledarrunda till se ut exakt som förra gången med allt vad det innebär. En valberedning kommer att föreslå kongressen en kandidat som sen väljs på samma sätt som sist. Jag tror inte det gynnar partiet mer än att Juholt får chansen att fortsätta.

Så låt höra, vem vill DU, kärleksfulle kritiker, se som partiledare istället för Håkan Juholt? Träd fram så vi får lite ärlighet i diskussionen och sluta hymla, mumla och gnälla. Jag är trött på det.

Läs mer på Socialdemokraterna

4 kommentarer:

  1. Thomas Östros är till skillnad från Håkan en realistisk statsministerkandidat

    SvaraRadera
  2. Håller med dig Ola, det är dags för de kärleksfulla att tala om vem dom vill ha till partiledare i stället för Håkan Juholt och varför.

    SvaraRadera
  3. Befriande läsning! Tack!

    Bara en liten invändning: du skriver att ordet "krypskytte" inte känns riktigt relevant. Själv tycker jag att det är en EXAKT beskrivning av det som händer. Jag slår upp "krypskytt" i synonymboken. Där står: Prickskytt i bakhåll.

    Men som sagt - det var en mycket liten invändning - ditt inlägg är mycket läsvärt!
    /Anita

    SvaraRadera
  4. Om Damberg tar över med Östros som ekonomisk talesman kan jag tänka mig rösta på S. Juholt kan bli Kulturminister där han inte kan åstadkomma någon större skada.

    SvaraRadera