torsdag 26 januari 2012

Rätta in dig i ledet och le stort

"Ni får höra det av mig så ni slipper läsa om det i tidningen imorgon bitti". Så sa vår stadsdirektör i går med anledning av att en av stadens chefer får lämna sitt jobb. Det tycker jag var ett schysst och bra sätt att informera på. Visserligen ställdes vi inför fullbordat faktum, vi äger inte frågan i den politiska ledningen, men ändå. Först meddelar man dom som är berörda sen pressmeddelar man.

I vårt parti verkar det vara precis tvärtom. Allt som händer läser man först på någon av Sveriges nyhetssajter. Om det nu stämmer att Stefan Löfven blir tf partiledare och Sven-Erik Österberg tar över riksdagsgruppen (igen) så vore det väl klädsamt om partistyrelsen i alla fall hade sammanträtt innan hela media-Sverige vet om det? Inte för att jag tror att dom inte blivit informerade och jag förstår att jag inte är med i något gäng som får sådan här information först. Men det retar mig ordentligt att saker och ting kommer ut hela tiden. Vem är det som inte kan låta bli att läcka ut allt som händer och sker?

Dessutom blir detta beslutet, som jag skrev om häromdagen, helt uppåt väggarna. Medlemmarna, vi som faktiskt bär partiet, får inte säga ett dugg utan ställs inför fullbordat faktum återigen. Nu ska man ha fullt förtroende för Stefan Löfven och springa på varenda boll som han sparkar på. Helt utan att vi fått säga ett enda dugg. För ingen ska komma och inbilla mig att speciellt många S-föreningar och arbetarkommuner har sammanträtt och diskuterat vilka kandidater som medlemmarna vill se.

Jag ska tillägga att jag förstår varför man landat på Stefan Löfven, om man nu gjort det, och jag har inget direkt att invända mot valet. Dock stör som sagt processen mig. Men jag antar att det bara är att knipa käft och rätta in sig i ledet.

Och så fortsätter VU-ledamöter att läcka...

*****

Media: Tre sossar om att det inte behöver gå så fort med partiledarvalet

Bloggat: Martin sågar Reinfeldts telefonväkteri, Stefan har samma tankar som jag

Läs mer på Socialdemokraterna

2 kommentarer:

  1. Jag blev uppringd av finska radon som ville ha en kommentar om vad jag tyckte. Meddelade att inget finns att säga innan partistyrelsen haft sitt sammanträde och SL blivit vald. Snacka om att reportern blev förvirrad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sydnytt ringde mig efter det här inlägget. Jag hinner inte vara med så tackade nej.

      Radera