måndag 23 januari 2012

Kan inte någon säga ja?

Så börjar då spekulationerna kring vem som ska bli nästa partiledare för S och nästan alla säger nej. Eller ja, antingen säger man ingenting eller så säger man nej. Kan inte någon vara så rakryggad så att dom säger ja? Det vore klädsamt om någon steg fram och satte igång racet. Eller ska det återigen bara bli någon bloggare som vågar kandidera öppet? Tror det var Peter Högberg som offrade sig förra gången det begav sig.

Det är en märklig kultur som finns i vårt parti om att man alltid ska säga nej, nej och nej innan man efter ett hemligt möte kan säga ja. Ut med språket, vill du bli partiledare för S?

Sen måste vi sluta vara så negativa till alla våra företrädare. Det kan ju inte vara så att Sveriges i särklass största partiorganisation inte kan ha en enda kompetent person som passar som partiledare. Jag vägrar tro det. Men för att hitta en sådan måste man våga titta utanför naveln och se alla medlemmar som likvärdiga. Först då kommer man också kunna hitta en god kandidat.

*****

Media: Läs om Juholt i Östran

Läs mer på Socialdemokraterna

5 kommentarer:

  1. Jag kan ta det denna gång också men vill ha en vid min sida! :)

    SvaraRadera
  2. Lena Sommestad. Har någon frågat henne

    SvaraRadera
  3. Ja, Ola du vet att jag gillar dig, vilket ger mig viss frihet när det gäller kommentaren. Jag förstår också ditt syfte med denna men tycker nog att den är "ganska" blåögd. Jag går bara till mig själv och antar att jag är rikskändis och kompetent i alla avseenden. Skulle jag då våga stiga in i getingboet, bli påpassad av en mängd journalister som skulle vända ut och in på vad jag sa, bli undersökt och få tidningsskriverier om att jag som 14-åring åkte fast för att cykla utan lampa varför min ärlighet och laglydighet kunde ifrågasöättas. Nej Ola, även om jag vore 32 år yngre så skulle jag säga nej, nej och nej. Och detta även om jag har en un derbar familj som helhjärtat skulle stötta mig - eller kanske just för dem så skulle jag slutgiltigt säga nej, nej och åter nej. Men jag inser att detta lämnar fältet fritt för de maktgalna "psykopater" som bortser från detta. Med bästa hälsningar
    Bo

    SvaraRadera
  4. Jo, det finns en kompetent person. Han heter Håkan Juholt. Om han bara skulle säga att han är beredd att kandidera på nytt vid partikongressen om dryg ett år, tror jag säkert att det finns många ärliga sossar, som är villiga att åta sig uppdraget som tillfällig partiordförande fram till kongressen. Jag tycker faktiskt att Håkan gjorde fel, som avgick. Han skulle ha tagit en time out på drygt ett år för psykisk återhämtning efter den förfärliga stress och förföljelse som han har utsatts för, samt eftertanke, utvärdering och förberedelser.

    Det är rent skamligt när en VU-ledamot säger att "Vi ska visa honom att han inte har avgått förgäves". Man säger väl "Vi ska anstränga oss till det yttersta för att fylla tomrummet. Det blir inte lätt".

    Med sådana uttalanden av en VU-ledamot kommer jag att få mycket svårt att stödja en efterträdare till Håkan. Men som en tillfällig ordförande, som avger ett bindande löfte att inte kandidera som ordinaire ordförande vid partikongressen, föreslår jag Jan Eliasson.

    Jag tror inte att någon annan skulle kunna återställa förtroendet för Socialdemokraterna, sedan resten av partiledningen stuckit kniven i ryggen på den stadgeenligt valde partiordföranden Håkan Juholt.

    Med lite större aktivitet från den övriga partiledningen till stöd för Håkan medan dreven pågick hade det inte behövt gå så här illa.

    Lars Flemström

    SvaraRadera