fredag 13 januari 2012

Jag gissar på att Juholt och Waidelich svänger

Göran Persson, styrelseordförande inom skogsindustrin och pr-konsult, är för att Sverige ska ansluta sig till Euro-pakten. Det är så, och inte som fd partiledare, som hans ställningstagande ska presenteras. Sen tror jag inte att Persson endast agerar i egenintresse. Att Göra Persson på fullaste allvar tror att ett anslutande till Euro-pakten är bäst för Sverige tvivlar jag inte en sekund på. Men hans odelat positiva ingång i frågan har jag däremot avsevärda betänkligheter på.

Regeringen har nu också mer eller mindre satt ner foten. Dom har fått sin vilja till lags genom att icke-Euroländer inte längre behöver förbinda sig till några regler om dom går med i pakten. Istället får man en plats vid bordet där man kan säga vad man tycker och sen kan man, om jag förstår saken rätt, göra vad man vill av det som beslutas. Det låter väldigt bra men en sak ska man ha klart för sig, djävulen finns i detaljerna, och att hela frågan skulle vara så genomarbetad och utredd att det skulle gå att säga att hela företaget är riskfritt tror jag inte på. Vi har antagit EU-direktiv på löpande band genom åren och t ex i frågan om IPRED gick det exceptionellt fort att avsäga sig delar av vår suveränitet och vår rättssäkerhet.

Tommy Waidelich (S), har en avvaktande inställning. Juholt har sagt nej till den första vändan. Att dom kommer att svänga till ett ja är jag egentligen ganska säker på. Precis som i frågan om FRA, där "rikets säkerhet" gick först, så kommer Juholt och Waidelich krypa till ansvarskorset och känna sig nödgade att säga ja. Har jag fel är jag den förste att gratulera.

Varför tror jag då detta? Jo, för skrivningen om att reglerna inte är bindande kommer att göra att Sverige ges intrycket av att allt är lugnt. Man kan sitta med vid bordet och tycka en massa som man sen inte behöver förbinda sig till. Men för att Sverige överhuvudtaget ska få nåt inflytande i pakten och för att Euro-länderna ska bry sig minsta lilla om vad lilla Sverige säger så måste Sverige göra avkall på något och visa sig "värdigt" att bli tagna på allvar. För visst är Anders Borg respekterad, visst är Anders Borg duktig på att få budgeten att inte visa minus i slutet av året och visst kan Anders Borg säga saker som låter bra om bankerna. Men att tro att samme Borg skulle vara något som Tyskland och Frankrike bryr sig det minsta om när det kommer till frågor som rör deras bankers insatser i södra Europa är att grovt bedra sig själv. Merkozy skiter fullständigt i vad Anders Borg tänker, tycker och säger när det blir skarpt läge och varför vi då absolut måste sitta med från första början i den absolut mest stormiga fasen är höljt i dunkel.

Jag tycker vi ska säga nej initialt för att sedan, om vi ser att Euron faktiskt kommer att överleva, ta plats som observatör eller dylikt vid bordet. Men att ge sig in i något som riskerar att leda in oss bakvägen i euron är inte förenligt med folkomröstningens vilja och vi kan inte heller vara säkra på att det skulle gynna Sverige att vara med. Risken är överhängande att det skulle kunna bli precis tvärtom.

Bloggat: Alliansfritt Sverige och Martin om att regeringen fortsätter gynna riskkapitalbolagen

Läs mer på Socialdemokraterna

1 kommentar:

  1. Det tror f----an att Anders Ankan Borg kan visa på plus i budgeten så lite som denna högerregering har satsat på skola, vård och omsorg!
    Inte undra på att vi har fallit ner till 9:de plats i UNDHP:s välfärdslista och och har så dålig placering i PISA-studierna

    SvaraRadera