onsdag 25 januari 2012

Inte helt ute och cyklar tydligen

Som alla andra är även jag i behov av stöd för mina tankebanor ibland. På senare tid har jag fört diskussioner här på bloggen om såväl arvsskatt som fastighetsskatt, moms och företagande. I frågan om arvsskatten fick jag mothugg av Stig-Björn Ljunggren som argumenterade kraftfullt emot denna skatt. Kring fastighets- och förmögenhetsskatten fick jag sedvanliga kommentarer om skatteflykt, stackars villaägare och tillväxthot. Kring mina förslag om företagande var det nästan knäpptyst. Det samma gällde frågan om momsen som jag spelade in häromveckan. Att så blev fallet är jag, dessvärre, inte speciellt förvånad över. Sakpolitiska förslag som inte är av plakatkaraktär brukar inte intressera speciellt många. Något som bara är att beklaga.

Med anledning av behovet av stöd för att man inte ska tro att man är helt ute och cyklar så blev jag väldigt glad idag när jag läste på DN Debatt att LO-ekonomerna idag har gett ut en rapport där dom pläderar för såväl ökad fastighetsbeskattning som för en bättre kapitalbeskattning och hör och häpna för en arvsskatt. Dom noterar bland annat att Sverige är ett undantag bland EU-länder i denna frågan. Dom flesta har någon form av arvsskatt. En översyn av momsen efterfrågas också av LO-ekonomerna.

För den som är intresserad av frågorna finns rapporten att läsa här. För mig känns det i alla fall skönt att jag helt uppenbart har lyckats pricka in några av dom frågorna som LO-ekonomerna anser vara av stor betydelse för dom svenska jobben och den svenska tillväxten. Dessutom är vi tämligen överens.

*****

Bloggat: Martin om partiet, Region Skåne om skånsk sjukvård, Peter A om en intressant reflektion

Läs mer på Socialdemokraterna

2 kommentarer:

  1. Att ha arvsskatt är ju inte detsamma som att få in någon arvsskatt.
    Om en sådan återinförs så får vi väl börja planera igen. Och de stackars satar som inte ser om sitt hus får pröjsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det säkerligen. Men jag tycker frågan bör utredas grundligt och där har jag tydligen LO-ekonomerna med mig. Utöver det kan man ju konstatera att Sverige i detta avseende är ett undantag och varför andra länder i EU kan ha det, en majoritet till oc med, men inte vi kan man ju fråga sig.

      Radera