onsdag 23 november 2011

Och där tjänade dom en extra slant på oss skattebetalare

Man blir så mäkta trött på sånt här. Nu visar det sig att Balfour Beatty Rail, företaget som ansvarade för tågtrafiken i Västra Götaland i vintras, har blivit lösta från sitt avtal med Trafikverket för den nätta summan av 125 miljoner kronor.

Med andra ord; bara för att vi av någon märklig anledning ska ha in privata vinstdrivande företag i alla former av samhällsverksamheter så får vi pytsa ut miljoner och åter miljoner i skadestånd och upphandlingskostander till ingen som helst nytta. Att företaget i fråga skulle ha skött det bättre än vad Trafikverket (gamla Banverket) gjorde är ju uppenbarligen inte fallet och vad "valfriheten" har med spårskötseln att göra övergår mitt förstånd.

Det blir på område efter område allt tydligare att dogmatisk privatiseringshets och ideologiskt färgade beslut skapar en vinstmaskin för storföretag och notan hamnar hos skattebetalarna.


Men så skulle vi vara positiva också och berätta hur vi har jobbat politiskt på det lokala planet idag. Jag och "mina" kommunalråd Mikael Skoog och Maria Ward har varit på ett företagsbesök på Helsingborgs Bryggeri idag. Senare ikväll är det fullmäktige där en av våra interpellationer har lett till att "mitt" trejde kommunalråd, Ingela Andersson, blev intervjuad i TV4 Skåne precis innan lunch. Så vi ligger i ordentligt idag.

Bloggat: Region Skåne hänger på utmaningen.

7 kommentarer:

  1. Du bör nog granska vad du har skrivit, har hittat flera faktafel i ditt inlägg. Entreprenören Balfour Beatty sköter inte "tågtrafiken" utan endast drift och underhåll av infrastrukturen (spår och järnvägsanläggningen). Sedan så skötte inte "Trafikverket (gamla Banverket)" driften av anläggningen, utan en annan entreprenör (Infranord, förvisso en liten del av gamla Banverket). Den del av gamla Banverket (numera Trafikverket har sedan länge varit en myndighet som bara äger järnvägen.

    SvaraRadera
  2. Förtydligandet på "sköter tågtrafiken":

    Balfour Beatty Rail var företaget som
    skulle se till att järnvägen i Västra
    Götaland var trafikduglig dygnet runt
    förra vintern. I stället blev
    resultatet det värsta tågkaoset i
    mannaminne. - SVT Text

    Menar du att Banverket aldrig skött driften på järnvägarna i Västra Götaland?

    SvaraRadera
  3. Menar du att med en S-regering hade detta inte upphandlats privat ?

    Menar du att allt var frid och fröjd vintertid förr innan det var en privat utförare ?

    Däremot har ju uppenbarligen upphandlingen och kontraktsskrivningen gått fel till liksom hanteringen av uppsägning av leverantör. Generaldirektör med flera borde genast avskedas men de lär väl ha rejäla fallskärmar och pensionsavtal så de går väl skadelösa oavsett sin inkompetens.

    Det finns uppskattningar gjorda att ca 50 miljarder kastas i sjön varje år pga felaktiga offentliga upphandlingar.

    SvaraRadera
  4. Jag kan tyvärr inte hålla din okunskap i ämnet emot dig då både myndigheten som ägde järnvägen och den statligt ägda entreprenören hade samma namn; Banverket. Nu heter myndigheten Trafikverket och järnvägsentreprenören Infranord.
    Vet du hur den förra entreprenören (Infranord) skötte detta kontrakt? De hade ett väldigt förmånligt kontrakt och lämnade efter sig en anläggning i sämre skick än de hade lovat, därav har Balfour Beatty till stor del haft problem att genomföra samma kontrakt till en väldigt mycket lägre summa.

    Sen ska man kanske titta på hur vintern såg ut i resten av landet, då ser man snabbt att Västra Götaland inte var värre än någon annan region. Alla järnvägsentreprenörer har de senaste 2 vintrarana haft stora problem att klara sina uppdrag. Detta för att regeringen har dragit ner på anslagen medans tågtrafiken ökat lavinartat.

    SvaraRadera
  5. Förvirrande minst sagt men där är två poänger:

    1. Jag är övertygad om att en gemensam drift, dvs offentligt ägd, skulle varit bättre. Det är konkurrensutsättningen och vinsten som bidragit starkt till problemen på svensk järnväg.

    2. Huvudpoängen är att företaget, trots misskötsel, kan håva in 125 miljoner kr från skattepengarna. Det visar på det bisarra i hela relationen offentligt-privat.

    Att där är för lite medel tillfört är vi helt överens om.

    För att svara till Jonny: Ja, jag är övertygad om att en S-regering hade skött näten bättre och hade upphandlat mindre. I vilket fall som helst hade dom tillfört med medel. Det hade om inte annat ett samarbete med MP borgat för.

    Vad gäller upphandlingar är vi överens. Dom är åt h*lvete i det här landet. Och i princip alla andra länder med för den delen...

    SvaraRadera
  6. Problemet med hela den här soppan är att upphandlingen varit felaktig då så här enorma entreprenader är omöjliga att sköta utan problem. Inget företag har all den personal och maskinpark för att med bara några månader mellan vunnen upphandling och kontraktsstart få en fullt fungerande drift. Lägg sedan till att det hann gå 16 månader mellan det att anbuden skulle lämnas in till dess att kontraktet skulle påbörjas. En överutnyttjad anläggning hinner slitas väldigt mycket under den tiden, helst då den tidigare entreprenören slarvade med sina åtaganden innan de lämnade över till Balfour Beatty. Det fanns egentligen bara en entreprenör i landet som klarar av ett sånt här stort kontrakt, men de har blivit sönderdelade av regeringens iver att lägga ut allt på entreprenad..

    Som svar på Jonny´s fråga, (Menar du att allt var frid och fröjd vintertid förr innan det var en privat utförare?): Ja. Förr så använde man alla pengar till drift och underhåll, numera går det bort stora summor bara på alla upphandlingar.

    SvaraRadera
  7. Jag håller med dig Tore.

    SvaraRadera