tisdag 10 maj 2011

"Välfärd utan tillväxt" av Tim Jackson

Som av en händelse kom en av mina kollegor in och tyckte att vi skulle införskaffa Tim Jacksons bok "Välfärd utan tillväxt". Hon hade nämligen läst en recension av boken och blivit alldeles till sig. Sagt och gjort, boken införskaffades och med tanke på hur mycket handlingar som läses i den här korridoren föll det på min lott att börja läsa boken. Och glad är jag att jag fick den lotten. Boken är nämligen riktigt bra.

Kortfattat går boken ut på att vår tillväxtbaserade ekonomi, där jakt på ständigt ökande BNP är motorn, inte är ekologiskt hållbar. Det som sedan gör att boken lyfts över annat grönt dravel är att den kopplar samman den hållbara ekonomin med ett jämlikt samhälle. Det är via jämlikhet i konsumtionen som vi kan nå fram till ett samhälle baserat på andra värden än konsumtion. Jackson pekar på att en snedvriden social logik har tvingat in oss i en "konsumismens järnbur" och att vi genom tillväxtincitamentet drivs att konsumera utan mening eller mål. Förverkligandet ligger runt nästa pryl enligt denna logik men för varje pryl som  köps ökar suget efter nästa och hastigheten mot ekologiskt haveri ökar.

Boken innehåller givetvis sedvanlig kritik mot ekonomiska mått som just BNP men Jackson lämnar också ett antal konkreta förslag, nya som gamla, på vad vi kan göra för att ställa om våra samhällen till ekologiskt och socialt hållbara system. Jag rekommenderar dig varmt att läsa denna förträffliga bok.

Även HBT-sossen har läst boken.

3 kommentarer:

  1. För mig är begreppet produktivitetsökning centralt: den lär vi inte få stopp på. Det kommer att ta allt mindre tid för att producera det vi konsumerar idag. En del kommer att ta ut förbättringarna i form av minskad arbetstid medan andra snarare prioriterar högre konsumtion. Rimligtvis ger det senare högre arbetslöshet?

    Ser vi på dagens datorer så ligger mycket fokus på beräkningskraft per watt. Det går att göra mer med mindre och därför tror jag på en fortsatt tillväxt som inte hotar miljön.

    Jag tycker att vi borde sträva efter ett modifierat BNP-begrepp där vi räknar bort värdet på förbrukade naturresurser och avsätter motsvarande belopp till kommande generationer.

    SvaraRadera
  2. Det är just i denna övertro på produktivitetsökningen som problemet ligger. Det finns gränser för hur låg materialtillgången kan bli när man producerar t ex kläder och det finns gränser för hur snabbt något kan produceras. Tim Jackson säger inte att dessa gränser är nådda men han är tydlig med att vi måste finna andra förhållningssätt till vår produktion än dom rådande för att vi ska kunna hålla oss inom ekologins gränser.

    SvaraRadera
  3. Vi människor är duktiga på att skapa verktyg och har under hela vår existens byggt vidare på tidigare erfarenheter. Med internet följer helt nya möjligheter att diskutera erfarenheter, så jag tror att utvecklingen kommer att öka snarare än att avta.

    Som exempel hittade jag en beskrivning på hur man etsar kretskort m.h.a. laserskrivare, glansigt reklampapper, strykjärn och etsvätska. För skojs skull la jag in 1,5 mm hög text, bokstaven 'e' blev mindre än en mm hög.

    Det är naturligtvis inget för massproduktion men för prototyper och mindre serier är det oslagbart. Speciellt om man byggt en robot som borrar hålen i kretskortet. ;)

    SvaraRadera