måndag 11 april 2011

Vänsterpolitiken ligger inte i skatterna.

Sveriges "två främsta politiska kommentatorer" analyserar Håkan Juholts tal och båda fastnar mer eller mindre i skattediskussioner. Hur man som "främsta" kommentator kan vara så blind och se att skatterna är ett medel, inte ett mål, är för mig helt obegripligt. Rut, fastighetsskatt och förmögenhetsskatt är medel för att nå något annat. KG Bergström menar att det är i ställningstagandet till skattesatserna som vänsterpolitiken avgörs. Hade KG nu varit bland dom främsta hade han börjat prata om synen på välfärd, rättvisa, jämlikhet, dvs ideologiska frågor istället. För det är däri som skillnaderna ligger. Annars kan man ju kalla kyrkans tionde för vänsterpolitik och det begriper ju var och en att så inte är fallet.

Juholt visar annars tydlighet i sina svar. Margit Silberstein har däremot en poäng i att Juholt nog lugnade några av dom mer vänstersinnade kamraterna. Tommy Waidelich har inte riktigt gett intrycket av att dela Juholts hela koncept även om han säkerligen vill ge sken av att så är fallet. Men Juholt visar en trygghet i sitt ledarskap och i sitt sätt som i alla fall lugnar mig. Juholt står för en medelväg som jag uppskattar och som jag tror kommer bli vägvinnande.

Sen tycker jag det är lustigt att det inte verkar synas någon Juholt effekt i opinionen. Det är riktigt positivt. För det innebär att vi politiskt verkar ta steg framåt medan allianspartierna har det tufft. Om Juholt sen lägger till en effekt på det hela när han väl har etablerat sig så kan det här bli riktigt bra.

Och "Social Demokrati" är en fortsättning på "Ekonomisk demokrati" om jag får tolka.


Fler som har synpunkter på Juholt: Jan Andersson, Peter Andersson, Johannes Åsberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar