torsdag 14 april 2011

Tur man bor i Skåne då antar jag?

Den skånska (och svenska) järnvägen har banne mig spårat ut fullständigt. Hela alltet avregleras för att "staten ska inte köra tåg". Tydligen är det "svenska" staten som inte ska köra tåg för att danska eller tyska staten gör det är uppenbarligen inget problem rent ideologiskt då. För i praktiken är det ett jätteproblem att danska statens DSB kör tåg i Sverige.

Redan när DSB First vann upphandlingen stod det klart att deras bud med all säkerhet var ett underbud för att vinna mark på den svenska sidan. SJ reagerade då som nu på att budet var skamligt lågt och tänk vad rätt dom fick.

Frågan är vad som händer nu. DSB skyller på dom svenska järnvägarna, skottarna vill dra sig ur och mitt i allt står skånska resenärer och vet inte om tåget går imorgon bitti när dom ska till jobbet. Politiskt är det tyst. Det borgerliga styret i region Skåne gör väl allt dom kan för att undvika att få en politisk diskussion kring att det var dom som bar ansvaret när skambudet accepterades. Samtidigt hör man allt som oftast påståenden från både blåa, gröna och röda regionpolitiker om att kollektivtrafiken i Skåne, där tågen ju fortfarande ingår, är ett föredöme för andra delar av landet. Den fungerar tydligen bättre här än på andra platser i vårt avlånga land.

Det är med andra ord en faslig tur att man inte är östgöte, stockholmare eller gotlänning.

8 kommentarer:

  1. Upphandlingen beskrivs som ett "mångmiljardkontrakt" och SJ var c:a 35% dyrare. Det låter som att vi har sparat åtminstone en miljard på detta. Varför skulle vi låta bli?

    Speciellt stora organisationer har en tendens att fortsätta med samma metodik år ut och år in därför att man alltid gjort på samma sätt. Jag har själv vid enstaka tillfällen varit drabbad av tågkaoset men har definitivt inte uppfattningen av att det är sämre här än på andra ställen.

    Jag kan känna sympati för tanken att vi skulle kunna sköta vissa saker bättre gemensamt men i verkligheten tenderar det leda till olika former av korruption.

    SvaraRadera
  2. Alla som befattar sig med LOU vet att där är gott om problem kopplade till hela spektaklet. Man får vad man betalar för och i min värld handlar inte allt om att bedriva verksamheten så billigt som möjligt. Det handlar om att bedriva den så bra som möjligt med det förbehållet att bra är både billigt, effektivt, kvalitativt och tillfredställande. Om det kostar 35% mer att nå alla dessa delar är det kanske 35% mer som ska betalas. Eller kanske 25% eller 50%.

    Att stora organisationer tenderar att använda samma metodik år ut och år in vet jag inte om det stämmer. Men för att ta ett exempel kan man ju se på landstingens utveckling dom senaste 25 åren. Dom har effektivserat sin organisation radikal och det finns gott om andra exempel på stora organisationer som gjort detta.

    Sverige anses och har ansetts som ett av världens minst korrumperade länder och vi har traditionellt haft en hög andel gemensamt ägande. Så i fallet Sverige faller din tes platt. Extremt privatiserade länder som Ryssland, Argentina och Indonesien har däremot haft hög grad av korrumption. Så även där faller din tes. Låg korrumption hör snarare samman med transparenta och demokratiska system med stabila och pålitliga institutioner där medborgarna känner förtroende för det gemensamma ägandet.

    SvaraRadera
  3. Jag syfta på vården när jag tala om landstingens organisation.

    SvaraRadera
  4. Jag har aldrig sett LOU på nära håll men det vore säkerligen intressant. Som programmerare förfäras jag över alla miljarder som offentliga sektorn lyckas spendera på tveksamma IT-projekt.

    Det finns en motsättning mellan få billiga anbud och att ställa krav inför upphandlingen. Hade man vid uppköp av tågtrafik lagt in böter för försenade tåg hade det säkert gett dyrare trafik men antagligen också högre kvalitet i det avseendet. Den typen av kvalitetshöjning är fullt rimlig men däremot inte att betala mer bara för sakens skull.

    Jag påstår självklart inte att alla stora organisationer kör samma metodik alltid. Men jag kan inte påstå att jag upplevde gamla televerket som en lättfotad koloss och att SJ krävde 35% mer för att köra tågen måste betecknas som oroväckande.

    Att f.d. diktaturer har problem med korruption är kanske inte så konstigt? Personligen skulle jag räkna in alla lönande reträttplatser för politiker som korruption.

    SvaraRadera
  5. Tveksamma IT-satsningar är knappast offentlig sektor ensam om. Dessutom har det gjort väldigt bra offentliga IT-satsningar också. Så det är nog blandade resultat som bäst.

    Det finns redan böter inlagt för försenade tåg. Det får bisarra konsekvenser för den enskilde resenären ibland. Jag har bland annat själv råkat ut för att man hamnat på tåg där informationen om slutdesionationen kommit efter att tåget rullat ut från stationen för att hålla tiden med konsekvens att jag blivit både en och två timmar sen. Jag sa som sagt att det finns många delar i en bra upphandling. I min mening ska alla uppfyllas.

    Återigen, det finns bra och dåliga resultat.

    Ta Italien då, där har det varit demokrati över 60 år och korrumptionen är väl lindrigt sagt utbredd där och Italien utmärker sig inte speciellt för något stort offentligt ägande. Hävdar fortfarande att mina tidigare kriterier håller.

    SvaraRadera
  6. Jo, det gäller att hålla i hatten när man ska ställa krav i en upphandling. I ljuset av senare tids insikter kan jag inte annat än bifoga att det oftast är hyvens människor med sunt förnuft och förmåga till empati som gör själva kravspecen. Om det är politiker och politiska tjänstemän så gör de jobbet å medborgarnas vägnar. Sen möts kontraktet av det psykopatiska företaget som har som övergripande mål att göra pengar oavsett om det skadar någon eller ej. Kommunikationssvårigheter företagskulturer emellan, så att säga.

    Bor i Värmland. Här har vi problem med både järn- och vanliga vägar. Körde nästan sönder oljetråget i en djup ränna mitt i en väg igår. Ska försöka fota eländet idag och se om fd Vägverket har något att säga.

    SvaraRadera
  7. Tack för den inblicken i vardagen NN. Länka gärna till bilden om du tar någon.

    SvaraRadera
  8. Har den offentliga sektorn råd att förlora 50 miljarder varje år genom att inte upphandla professionellt?

    http://www.dagenssamhalle.se/nyheter/50-miljarder-i-sjon-16543

    HAR VI RÅD ? 50 miljarder ? Tänk om vi åtminstone kunde effektivisera och spara 10 eller 20 miljarder av dessa ...

    SvaraRadera